Verder kijken dan alleen naar de financiële kant

Delen

Bij Lekkerland Nederland hebben ze van samenwerking een onderwerp gemaakt. “Wij steken de hand uit naar bedrijven, overheden en kennisinstellingen om proefondervindelijk verder te komen in het verduurzamen van de stad”, zegt John van den Berg, directeur operations bij de specialist voor on-the-go-consumptie. “Dan moet je soms verder durven kijken dan alleen naar de financiële kant van het verhaal.”  

Lekkerland Nederland is een groothandel in eten en drinken voor onderweg en levert alleen al in Amsterdam op 180 tot 200 locaties. Van benzinestations tot kiosken op treinstations en luchthavens, van winkels tot snelservice en tabaks- en gemakszaken. Dagelijks rijdt de foodleverancier met 15 tot 20 voertuigen Amsterdam in. “Ja, dat vergt een aanpassing van je hele logistieke systeem wanneer je alles moet overbrengen naar zero-emissie”, zegt Van den Berg.

Hoe begin je daaraan? 

“We rijden met volle vrachtwagens naar onze grotere klanten in Amsterdam. Dat gaat redelijk efficiënt. Maar voor een groot aantal kleine leveringen werken we samen met City Hub. Daar brengen wij onze spullen. Vanaf de hub worden ze gebundeld en met zero emissie voertuigen naar onze klanten gebracht. Als ik al die kleine leveringen zelf zou doen, moet ik dertig, veertig leveringen doen met een vrachtwagen om hem rendabel te krijgen. Dat red je ook qua tijd niet in Amsterdam. Door de samenwerking met City Hub is het efficiënt en bereiden we ons voor op de zero-emissie zone.”

Dus het kan uit, zo’n hub als extra schakel?

“Ja, zeker kan dat uit. Toen we jaren geleden zijn begonnen met deze werkwijze hebben we na zo’n één, twee jaar gekeken wat het ons opbrengt. Toen bleek een break-even tussen kosten en opbrengsten. De chauffeur hoeft niet meer de binnenstad in, hij komt daar niet vast te staan. Dat bespaart veel tijd en geld.”

Waarom werken jullie samen met City Hub?

“City Hub heeft een bewezen trackrecord, het bedrijf is al jaren bezig, zij leren ook en passen goed bij onze kwaliteitseisen. Zij komen bij onze klanten en dan moet dat aansluiten bij ons profiel om ‘your most convenient partner’, de beste samenwerkingspartner, te zijn. Bovendien zitten ze in meerdere steden. Dat werkt voor ons prettig. We hoeven niet iedere keer opnieuw met een partner contractonderhandelingen en tariefafspraken te maken, of duidelijk te maken welke standaarden wij nastreven. Voor Lekkerland is het prettig en voordelig om de datatransactie te kunnen doen met één interface in plaats van tien verschillende.”   

Wat vraagt deze wijze van werken van Lekkerland?

“Transparantie in de keten, investeringen in geld maar ook in tijd en vertrouwen. Ook vraagt het continu zoeken naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en afwegen wat voor ons en voor de klant de beste manier van werken is. In Maastricht hebben we concrete plannen om de lastmile delivery zelf te doen. Met zo groot mogelijk vervoer gaan we naar de rand van de stad en slaan we de vracht over in kleine voertuigen.” 

Hoe belangrijk is het voor jullie om met een white label hub te werken?

“Natuurlijk wil je als leverancier herkenbaar zijn voor de klant. Maar ja, we kunnen ook niet met z’n allen onbeperkt die stad in blijven rijden. White label is dan een goede oplossing. Een gevecht om het plaatje levert altijd een verliezer op. En het gaat ons bij de aflevering vooral om de kwaliteit. Daarom zijn wij kritisch op de lastmile partijen met wie wij samenwerken.”  

(tekst loopt door onder foto)

We hebben het nu gehad over je kleine leveringen. Maar ook de grote klanten moeten op een gegeven moment zero-emissie beleverd worden…

“Bij Lekkerland hadden wij zeven jaar geleden onze eerste elektrische vrachtwagen. Maar die stond door technische mankementen meer stil dan dat ie reed. Onlangs heeft de koning een bezoek gebracht in Meppel en is aan hem onze eerste elektrische Scania gepresenteerd. We verwachten binnen een maand de tweede, een Mercedes e-Actros. Gelukkig komt de industrie nu op gang. Maar het is pas sinds een jaar dat elektrische vrachtwagens in serie geproduceerd worden.”

Ik las op jullie website dat jullie meer vertrouwen hebben in waterstof…

“Iedereen is zo gericht nu op die zero emissiezones. Alsof co₂ bij de stadsgrens stopt. We moeten zo snel mogelijk zorgen dat we buiten de zones ook schone lucht hebben. Daarvoor heb je een combinatie met waterstof nodig. Vanaf de hubs zijn elektrische voertuigen prima. Het succes van duurzaamheid voor de lange afstand zit in waterstof. Ik hoop dat daar ook vanuit de techniek vaart mee wordt gemaakt.”

Waarom is duurzaamheid belangrijk voor jullie?

“Ik ben een paar jaar geleden naar Afrika geweest om bomen te planten. Daar zag ik hoe belangrijk de natuur is voor de samenleving. Dit geldt ook voor Europa en andere continenten. Ik heb kinderen. Dan vraag je je extra af wat voor een wereld je voor hen wilt achterlaten. Natuurlijk is omzet voor een bedrijf belangrijk. Maar niet ten koste van alles. Samenwerking in en tussen ketens is belangrijk om de wereld een stukje beter te maken.”