Saan: van stoer hijswerk tot fijnmazige stadsdistributie

Delen

Veel mensen kennen ze van de hijskranen. Maar Koninklijke Saan doet veel meer dan hijsen. Zeker vanaf hun prachtige nieuwe locatie heeft Saan ruime hubfaciliteiten en kunnen ze meer vervoer over water doen. Met 50% eigenaarschap van Rederij Kees verbreedt het Diemense bedrijf haar logistieke werkveld. Een opvallende combinatie van stoer hijswerk in de bouw en sociaal ondernemerschap in fijnmazige stadsdistributie.  

Tekst loopt door onder foto

 

Afbeelding: Matthijs Vooijs

Als je op de binnenplaats rondkijkt valt het op dat alle kraan- en vrachtwagens er zo goed en schoon uitzien. “Adel verplicht”, zegt operationeel directeur Matthijs Vooijs. “We dragen per slot van rekening het predicaat ‘Koninklijk’. Dan wil je niet met verouderd en lelijk materieel rondrijden.” Op de nieuwe locatie waar Saan sinds 2022 huist is ruim 4000 vierkante meter opslagruimte beschikbaar. “Eigenlijk zijn wij de enige echte grote logistieke hub aan deze zijde van de stad. Bijna alle hubs liggen aan de westkant van de stad”, aldus Vooijs.

De nieuwe locatie is strategisch gekozen. “Als je ziet dat veel bouwmaterialen uit het oosten van het land komen, dan is dit de plek waar we moeten zitten”, zo was de overtuiging van Saan. Het bedrijf profileert zich niet alleen met kraanverhuur en industriële verhuizingen maar ook nadrukkelijk als partner in bouwlogistiek. Vooijs: “Er komen machines en materialen van bedrijven die hier bouwprojecten in of rondom de stad hebben. Dat zetten ze hier neer en op het moment dat het nodig is brengen wij het de stad in. Dat proberen we altijd slim te bundelen.” En daar valt nog veel te winnen. In de bouw wordt nog veel ad hoc gepland. Ook voor andere projecten is loodsruimte beschikbaar. “We hebben hier de tenten, tribunes en installaties van bedrijven die actief zijn in de entertainment business. Dat rijden we ook naar de diverse locaties”, zegt een trotse directeur lopend door de hub.

Amsterdam-Rijnkanaal

Een andere strategische overweging achter de keuze voor de locatie aan de rand van Diemen en IJburg is de ligging aan het water. “We hebben hier achter de loods direct een kade tot onze beschikking, we gaan de plas Diem 3 over en zo via het Amsterdam-Rijnkanaal richting de stad”, zegt Vooijs. “We hebben veel contact met de Ruttegroep/City Barging. Zij doen veel transport over water. Met hun kan ik alle spullen die hier bij ons aangeleverd worden, gebundeld in 20 tot 25 minuten over het water afleveren in het centrum van Amsterdam.”

Tekst loopt door onder foto

Afbeelding: Kade achter de locatie van Saan

Voor het zover is, moet Vooijs nog wel wat regelen met de provincie. Over de plas is maar een paar honderd meter varen maar daar ligt een recreatiebestemming op. Daar mag commerciële vaart niet over. “Ik heb zo drie, vier grote projecten waarvoor we in samenwerking met grote bouwbedrijven alles via water kunnen doen. Tja, dit soort vervoer is geheel in lijn met de wensen van de gemeente en provincie: zoveel mogelijk gebundeld en over water. Mooier kunnen we het hier niet maken. Ik ben over de kwestie met de Ruttegroep/City Barging in gesprek om te kijken hoe we daar iets aan kunnen doen. Ik denk dat we er met de provincie wel uit kunnen komen”, zegt een optimistische Vooijs.

Afstand tot de arbeidsmarkt

“Ook voor Rederij Kees zijn wij aan het zoeken op welke manier wij de horeca kunnen bevoorraden over water”, vervolgt Vooijs. Saan is sinds vier jaar 50% eigenaar van dit bedrijf dat zich richt op fijnmazige stadsdistributie in horecagoederen. Wat Rederij Kees extra bijzonder maakt, is dat zeventien van de twintig medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Vooijs: “Wij zijn ermee begonnen omdat wij erin geloven dat medewerkers die beginnen bij Rederij Kees weer een dagritme krijgen en zo kunnen doorstromen naar een reguliere werkplek. Dat kan bij Saan zijn als heftruckchauffeur of ander logistiek werk. Maar het kan ook een werkplek elders zijn. Wij zijn erin gestapt vanuit sociaal ondernemerschap. Saan is een familiebedrijf, veel van onze activiteiten vinden plaats in en rondom Amsterdam. Hoe mooi is het als je op deze manier je steentje bij kan dragen aan de maatschappelijk doelen.”

Rederij Kees is voor Saan geen pure liefdadigheid. Het bedrijf is financieel stabiel. 2023 was een topjaar. En dat is mede te danken de 125 jaar logistieke kennis en expertise die Saan inbrengt. “We zijn aan het investeren in vernieuwing van de elektrische voertuigen om helemaal klaar te zijn voor de zero emissiezone. Dat doen we ook om nieuwe klanten te bedienen”, aldus Vooijs. Anders dan de naam doet vermoeden levert Rederij Kees op dit moment alleen logistieke diensten via de weg. Vanaf een hublocatie in het Westelijk Havengebied worden veelal horecaproducten gebundeld en naar afleveradressen gebracht. Maar dan wel alleen met elektrische voertuigen of bakfietsen. Ze leveren vooral aan de horeca en winkels als Stach, Brouwerij Troost, de Coffeecompany en Holtkamp.

Tekst loopt door onder foto

Abeelding: Torenkraan die volledig elektrisch hijst

En daarmee sluit Kees aan bij de ambitie van Saan om zoveel mogelijk elektrisch vervoer te stimuleren. Al is dat voor de zware kraanwagens nog wel een uitdaging. Vooijs: “De zogeheten torenkranen kunnen nog niet elektrisch rijden. Hijsen gaat wel elektrisch. Wij rijden op dit moment met de enige hybride kraanwagen die 30 tot 40 kilometer elektrisch kan rijden. Dat is mooi: we kunnen de A10 over op brandstof en elektrisch de stad in. Minder mooi is dat Amsterdam ondertussen het zonebeleid veranderde van 45 naar maximaal 30 ton. Die kraan is met al die batterijen natuurlijk zwaarder 30 ton. Het blijft een uitdaging om je investeringen goed aan te passen aan het beleid van de gemeente. Dat probleem is ondervangen met een aluminiumkraan die Saan twee jaar geleden heeft aangeschaft speciaal voor hijswerk in de stad. Die is veel lichter en makkelijker met vergunningen. 

 Eigen energievoorziening

“Over een paar maanden prijken 2500 zonnepanelen op het dak van Saan”, aldus Vooijs. “Daarmee creëren we onze eigen energievoorziening. We hebben nu al zo’n 30 laadpalen. Daar kunnen we al onze personenauto’s, onze elektrische pick-up en de eerste trekker die eraan gaat komen prima mee laden. Het merendeel van onze torenkranen kunnen elektrisch hijsen. Daarvoor hebben we een eigen accukar. Die kunnen we straks hier opladen en de volgende dag weer meegeven.”