Picnic wint Logistiek Prijs 2022

Delen

Jaarlijks reikt de VLM de Nederlandse Logistiek Prijs uit. Dit jaar gaat de prijs naar Logistiek 020 partner Picnic. Bij de start zeven jaar terug was het concept baanbrekend. Door velen werd het becommentarieerd en soms zelfs al op voorhand afgeschreven. Ondertussen zijn de Picnic-wagentjes een vast onderdeel in het straatbeeld geworden. En de groei van het bedrijf blijft doorzetten. Als een olievlek verspreidt Picnic zich over Nederland. En inmiddels ook daarbuiten. Waarom Picnic heeft gewonnen? Dit zegt de jury: 

Dit is een innovatief concept

De unieke visie van Picnic op thuisbelevering van dagelijkse boodschappen is klantgericht en innovatief. De data-gedreven manier van werken en de flexibele organisatie maken dat de onderneming goed toegerust is om met wijzigende omstandigheden om te gaan.

Het concept is succesvol uitgerold

Tegen de trend in is gekozen voor eigen ontwikkeling van software, zoals de mobiele app, de routeplanningsystemen, de applicatie voor ‘shoppers’ in het warehouse en de applicatie voor ‘runners’, die de boodschappen bezorgen.

Opvallende koploper in duurzaamheid

Picnic heeft in de supply chain het voordeel dat er geen tussenvoorraad is in winkels. Bijkomend voordeel is dat de voorraad vaak nog bij de leveranciers ligt (AGF) of nog door hen moet worden geproduceerd nadat de bestellingen zijn binnengekomen (brood). Hierdoor wordt food waste beperkt.

Dit bedrijf is een voorbeeld voor anderen

Picnic wil de kosten van de keten onder controle houden. Daarbij ligt de focus op continue verbetering van de inzet van mensen en materieel. Innovatie in de nieuwe distributiecentra en geautomatiseerde warehouses is kostbaar, maar wordt gespiegeld in het snel uitbreidende netwerk, waardoor schaalvoordelen kunnen worden behaald.

Bron: Logistiek.nl