Wij maken de stad gezond luidt de slogan van De Dakdokters. Milieuvriendelijke busjes zijn voor de medewerkers, die daken omtoveren tot groene oases, dan ook een logische keuze. Verwachte nadelen bleven uit. “Even aan de oplader en je kunt weer door.”
Duurzame omslag
Hij stond wel even te kijken, vertelt hoofduitvoerder van De Dakdokters Jos Ontijt. Als dakdekker was zijn missie vroeger afdichten, afdichten en nog eens afdichten. “Water moest zo snel mogelijk het dak af.” Sinds 2017 werkt hij bij De Dakdokters. “Dat was wel even de omgekeerde wereld voor een ouderwetse dakdekker als ik. Water moet je juist opslaan en niet snel afvoeren. Inmiddels snap ik de duurzame gedachte erachter natuurlijk goed.” Alles went, zo ook elektrisch rijden. Jos: “Je denkt eerst: moet dat nou? Met een dieselauto kun je 800 kilometer rijden voor je moet tanken. Bij een elektrische wagen moet je al na 300 kilometer laden. En waar vind je die laadpalen? Zijn er wel genoeg? Maar als je merkt dat dat in de praktijk goed te doen is én de noodzaak ervan begrijpt, wil je niet meer anders.”
Eenvoudiger dan gedacht
Hittestress, wateroverlast. Directeur Robert Pomstra zag de afgelopen jaren klimaatproblematiek hoog op de gemeentelijke agenda komen te staan. “Als Dakdokters dragen wij al sinds de start dertien jaar geleden een flinke steen bij met onze vernieuwende ideeën. Het is goed dat er nu ook regelgeving komt voor vervoer.” De vloot van De Dakdokters telt tien busjes voor de buitendienst, waarvan er inmiddels vier al elektrisch rijden. Robert: “Collega’s hadden er in het begin wel vragen over. Hoe ver kun je er mee rijden? Kun je wel overal laden?” Dat bleek geen grote uitdaging te zijn. Jos: “Er zijn voldoende laadpalen te vinden. Eventjes aan de snellader en je kunt weer door.” Voordelen zijn er ook. “Het rijdt stil, je hoeft niet te schakelen én het is dus beter voor het milieu.”
Trekkracht
Robert: “Zeker met onze missie – met daktuinen en polderdaken de stad gezond maken – kun je gewoon niet meer met een diesel de stad in.” Dat dat nog wel gebeurt, is het gevolg van nog lopende leasecontracten, waarbij De Dakdokters wel met de schoonste emissienorm Euro 6 rijden. Een andere reden is de beperkte trekkracht van de huidige bussen, die soms nodig zijn voor materialenvervoer. Robert: “De huidige elektrische bussen kunnen dat nog niet aan. Maar ik verwacht dat de markt daar op zal op anticiperen als vanaf 2025 dieselbussen echt niet meer de stad in mogen.”
Uitdagingen
Uitstootvrij vervoer is voor De Dakdokters een principiële keuze. Maar wel één met financiële gevolgen. Robert: “Een elektrische bus is nu eenmaal een stuk duurder. Het zou mooi zijn als de gemeente ondernemers hierin tegemoetkomt. Denk aan gratis parkeren voor elektrisch werkvervoer of gratis laden onder werktijd.” En ook al denken De Dakdokters in 2025 een volledig elektrische vloot te hebben, dan nog zijn er zaken om over na te denken. “Leveranciers van buiten de stad die niet meer op locatie de materialen kunnen afleveren bijvoorbeeld. Dat zijn uitdagingen, maar niet onoverkomelijke uitdagingen.”
Een gezondere stad
Pomstra raadt andere ondernemers aan om nu al na te denken over de effecten van de nieuwe regels. De gestelde deadline vanuit de gemeente vindt hij een goede zet. “Mooi om vanaf 2025 met alle ondernemers samen een positieve impact op het leefklimaat in Amsterdam te gaan maken.” Zelf weet hij goed waar De Dakdokters het voor doen. “Net als de gemeente willen wij de stad gezonder maken!”
Meer informatie voor ondernemers over een uitstootvrij wagenpark, uitstootvrije zones, regelgeving en advies is te vinden op www.amsterdam.nl/uitstootvrijwagenpark.