Feenstra Amsterdam gaat voor uitstootvrij

Delen

De gemeente Amsterdam werkt aan een schonere lucht voor bewoners en bezoekers. In 2030 rijden er alleen nog uitstootvrije auto’s door de Amsterdamse straten, pleinen en lanen. Voor de meeste zakelijke bestelauto’s geldt dat ze per 1 januari 2025 al niet meer door de hele stad mogen rijden. Gelukkig zijn er nu al koplopers die de overstap maakten naar elektrisch rijden. Wij stellen graag een paar van die uitstootvrije pioniers aan je voor. Ze vertellen je graag hoe zij dit voor elkaar hebben gekregen.

Familiebedrijf Feenstra installeert en onderhoudt al 75 jaar warmtebronnen en ventilatoren. Bij Feenstra Amsterdam ontmoeten we Remco, een bevlogen teammanager die 22 jaar geleden bij Feenstra als monteur begon. Hij was vanaf de start betrokken bij de energietransitie van het wagenpark.

Feenstra bestelauto

In 2017 leasede Feenstra hun eerste elektrische bus. Nu rijden er al 10 elektrische bussen, 2 elektrische bakfietsen en 1 elektrische Carver-scooter. “Onze klanten waarderen het enorm dat we elektrisch rijden. Vooral omdat we binnen ons vak zo op duurzaamheid en co2 reductie inzetten. Natuurlijk zijn er nog een paar uitdagingen. Het zou bijvoorbeeld fijn zijn als snelladen op meer plekken mogelijk wordt.”

Medewerker stapt uit Feenstra auto

Feenstra probeerde ook andere mogelijkheden uit. De elektrische bakfiets en scooter zijn bijvoorbeeld zeer geschikt voor servicelogistiek in de stad. Bovendien bieden ze extra voordeel voor ondernemers. Omdat je voor een elektrische bakfiets geen rijbewijs nodig hebt, kunnen ook medewerkers zonder rijbewijs naar klanten toe.

“Toch voelt het voor sommige monteurs toch een beetje als degradatie om hun dieselbus in te leveren en op een fiets te stappen. Ineens kun je niet meer even zitten of bij regen droog een broodje eten. Daarom krijgen monteurs op de bakfiets een soort fietstoeslag, zodat ze af en toe ergens een broodje of koffie kunnen halen.” De fietsen kunnen niet overal voor ingezet worden. Voor levering van verwarmingsketels zijn de elektrische bussen nog steeds nodig. Dat betekent dat we ontheffingen moeten aanvragen om langs de paaltjes in het oude stadscentrum te komen.”

De transitie zit dus niet alleen in de aanschaf van elektrische vervoersmiddelen. De organisatiestructuur verandert ook mee, net als de planning en de software die aangepast moet worden aan elektrische fietsen. Volgens Remco is dit pas het begin. “Straks is het in Amsterdam verplicht om uitstootvrij te rijden, maar landelijk nog niet. Doe wat aan de bewustwording. Vertel dat elektrisch rijden prettig is. Maak duidelijk dat het gezonder is, ook voor jezelf. Dit is de taak van werkgever en overheid samen.”

Dat elektrisch rijden prettig is, vertelt Jan, die nu twee jaar monteur is bij Feenstra Amsterdam.

“Ik houd van auto rijden en van schakelen. Dus in eerste instantie stond ik er niet om te springen mijn diesel om te ruilen. Maar ik ben erachter gekomen dat het in de stad veel prettiger rijdt als je niet steeds hoeft te schakelen. En het is zo stil in de auto. Ik ben zelfs minder moe aan het einde van de dag, omdat ik niet meer de hele dag in dat geronk zit. Tegen alle chauffeurs die verknocht zijn aan hun diesel wil ik zeggen dat ze het gewoon eens moeten uitproberen!”