CTPark Amsterdam City is klaar voor vernieuwing van logistiek

Delen

Een imposant gebouw met veel mogelijkheden voor de ontwikkeling van stadslogistiek. Dat was de afdronk van veel deelnemers bij de bijeenkomst in de hub CTPark Amsterdam City. Een gebouw dat ruimte biedt aan vernieuwende logistieke concepten, aldus de gedreven ontwikkelaar en voorman van CTPark Amsterdam City, Wim Beelen.

Ondernemers uit de horecalogistiek en medewerkers van de gemeente Amsterdam kwamen op 9 maart bij elkaar op uitnodiging van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord en CTPark Amsterdam City. Beelen, geestelijk vader van de nieuwe hub die in afrondende bouwfase is gekomen, zette uiteen wat hij voor ogen heeft: “Ik wil hier een community creëren van ondernemers die ervoor zorgen dat last-mile logistiek op een snelle en duurzame manier kan worden uitgevoerd in de Amsterdam en de regio. We gaan ook bedrijven in food huisvesten die hier lokaal produceren. Ik wil hier gebruikers hebben die echt iets willen veranderen, die de logistiek slimmer aanpakken. Ik geloof dat er meer winst te behalen is, op meerdere fronten.”

Gebundeld en duurzaam 

CTPark Amsterdam kan onderdak bieden aan een grote variatie aan bedrijven die hier voorraad kunnen aanhouden om vervolgens gebundeld en duurzaam de stad en regio te kunnen bevoorraden. Daarvoor biedt de hub de nodige voorzieningen, zoals warehouseruimtes in verschillende maten en op meerdere verdiepingen, scheiding groot en klein vrachtverkeer, fietsinfrastructuur, laadinfra voor duurzame voer- en vaartuigen en een multimodale aansluiting, waardoor ook het vervoer van goederen over water kan worden ingericht.’

Inzicht in vraag en aanbod 

Het pand staat nu nog zo goed als leeg. De oplevering staat in mei gepland. Maar Beelen is optimistisch: “in november is het gebouw vol.” Voor een succesvolle beleving over water is onder meer nodig dat de gemeente faciliteiten creëert waar goederen op de kade afgeleverd kunnen worden. Joeri Jongeneel, adviseer logistiek reageerde: “CTPark Amsterdam City is een prachtig initiatief dat wij als gemeente Amsterdam voluit ondersteunen. Hubs als deze zijn mooie en broodnodige voorzieningen voor de toekomst van de Amsterdamse stadslogistiek. We hebben in Amsterdam met schaarse ruimte te maken. Dat merk je ook als je kades wil gaan gebruiken als afzetpunt voor goederen. Schaarste betekent continu afwegen van belangen. Het is daarom voor ons als gemeente van belang dat wij een helder inzicht krijgen welke bedrijven welke hoeveelheid goederen waar willen afzetten.”

Rondleiding door het pand

Locaties 

Yvonne de Boer, senior adviseur goederenvervoer bij Rijkswaterstaat West-Nederland Noord, ziet in de toekomst een bushaltenetwerk voor de logistiek dat belevering over water binnen de ring Amsterdam tot een succes kan maken. Een groslijst van 20 locaties zijn getoetst op negen criteria zoals voldoende ruimte aan land- en waterzijde en doorvaarprofielen. Daaruit zijn vier potentiële locaties geselecteerd waarbij op twee locaties – café Hesp en Zouthaven – een verdiepend onderzoek plaatsvindt en mogelijk een pilot wordt opgezet. 

Reserveren

Christiaan van Luik, senior adviseur bij Bukconsultant, vindt dat de rol van de overheid een verschil kan maken door bij inkoop en aanbesteding slimme logistieke concepten te bevoordelen. De gemeente kan ook in bestemmingsplannen voor hubs voorwaarden aan bundeling stellen. “Maar dan moeten we wel de posities en plekken die nog vrij zijn reserveren voor logistiek”, reageert Jongeneel, “dat begint bij het besef dat logistiek ruimte nodig heeft.”