Bij Foremore is elektrisch vervoer goedkoper dan diesel

Delen

Een aannemer die op een klus zit en toch nog even wat extra gipsplaten nodig heeft. Hij kan zelf in zijn bus springen maar hij kan ook gebruik maken van de service van Foremore, een uitstootvrije nieuwkomer in de markt voor last-mile bouwlogistiek. De winst zit ‘m in elektrisch vervoer en in de bundeling van leveringen.

Foremore, een uitstootvrije nieuwkomer in de markt voor last-mile bouwlogistiek

“Wij zijn eigenlijk een spoedkoerier tussen de handel en een bouwproject”, zegt Maarten Ingen Housz, één van de twee oprichters van het jonge bedrijf. Sinds oktober vorig jaar rijden ze met twee kleine elektrische bakwagens door Amsterdam. Ingen Housz en ook zijn compagnon hebben geen achtergrond in de logistiek. Maar ze weten wel hoe een digitaal planningssysteem werkt en geoptimaliseerd kan worden.

Digitaal
Materialen van A naar B krijgen is waar het om draait. Het gaat uiteindelijk om de uitvoering met de elektrische bussen. Met het digitale deel van de bedrijfsvoering maken ze de grootste efficiëntieslag. Ingen Housz: “Met ons planningsysteem maken we onze operaties efficiënt. Dat kunnen we niet doen als we alle opdrachten apart uitbesteden aan logistieke onderaannemers. We moeten het allemaal slim en snel doen, dus regelen we het ‘in-house’.”

Het voordeel van Foremore ten opzichte van alle aparte vervoersbewegingen van aannemers zit in de optimalisatie. “We vertrekken altijd met volle bussen. Dat is een kwestie van slim plannen. Er is altijd wel ruimte voor een spoedbestelling want niet alle bestellingen hebben even grote haast. Het is ook handig voor een aannemer die in het centrum van de stad zit. Hij hoeft zijn parkeerplaats niet af”, zegt Ingen Housz.” 

Elektrisch goedkoper
Over het waarom van het elektrisch vervoer is de jonge ondernemer duidelijk. “Het is goedkoper, makkelijker rijden in de stad omdat je niet hoeft te schakelen en we bereiden ons zo voor op de emissievrije zones. We willen klanten de mogelijkheid geven om hun materiaal duurzamer en uitstootvrij te laten vervoeren, als ze er niet al om vragen.”

Goedkoper? ”Jazeker”, aldus Ingen Housz, “We vinden het niet nodig om met de allernieuwste bus van een premium merk te rijden. Als je slim least en oplaadt, is het per kilometer uiteindelijk goedkoper dan een dieselbus. Binnen de logistiek gaat het veel over elektrische trucks en trekkers en de problemen daarmee. Maar een elektrische bestelbus of kleine bakwagen is in feite vergelijkbaar met elektrische personenauto’s. Die kun je ook al voor aantrekkelijke prijzen rijden”, betoogt de eigenaar van Foremore. Ook het laden is voor hen geen probleem. Ze maken gebruik van laadpalen die vrij zijn, publieke palen of bij hun partners.

Extra service
De partners zijn heel belangrijk voor Foremore. Groothandels bieden het snelvervoer aan als extra service. Ook projectbouwmarkt HORNBACH is zo’n leverancier die de snelservice inzet in de stad, zowel voor hun professionele klanten als voor particulieren. “Onze klanten zijn heel blij met deze service en maken er ook veel gebruik van. Dat was in het begin even afwachten, want het is altijd de vraag of er echt gebruik van wordt gemaakt”, zo vertelt Ricardo van Dijk, vestigingsmanager bij HORNBACH Amsterdam. “We zien een duidelijke toename in het aantal ‘same day en next day’ leveringen, zowel bij professionals als bij doe-het-zelvers. Voor de professionals is het grote voordeel van deze nieuwe service dat het hen tijd bespaart, ze hoeven niet heen en weer te rijden en kunnen lekker doorwerken. Tijd is geld. Particulieren brengt het ook veel gemak, want ze hebben zo geen gedoe met een aanhanger of een bus huren. En dan is de bezorging door Foremore ook nog eens snel en duurzaam. Een win-win situatie en dat kan alleen maar beter worden met de doorontwikkeling van deze mooie start-up.”