"We vinden het belangrijk om iets aan het milieu te doen"

Delen

Onder de rook van Schiphol huist het loodgietersbedrijf RéVé. Dit bijna zestig jaar oude bedrijf wordt geleid door de zeventigjarige Frits Leffelaar en Dorien de Vries die als ooit als administratief medewerkster bij het bedrijf begon en in 2009 mede-eigenaar werd. “Duurzaam ondernemen is een van onze pijlers onder onze bedrijfsvoering”, zegt de Vries tijdens het Zero Emissie evenement Regio Amsterdam. Dat blijkt onder meer uit de keuze voor elektrisch vervoer. Drie van de twintig bussen waarmee de ‘jongens’ van RéVé naar de klussen gaan, zijn elektrisch.

Afbeelding: Dorien de Vries

“We doen alles van onder de vloer is en tot aan het dak behalve elektrawerken”, zegt De Vries. “We werken met ongeveer 30 medewerkers. We doen water, gas, dakwerk, lood- en zinkwerk, echt het ambachtelijke werk. We hebben veel werk op Schiphol waar we onder meer het onderhoud aan hemelwatergemaal en het rioolgemaal doen. In het terminalcomplex doen we de controles van drinkwaterinstallaties, inspecties voor legionella en we werken aan preventiemaatregelen. In  Amsterdam hebben we veel werk bij onderwijsinstellingen, de gemeente Amsterdam, kinderdagverblijven. Alleen organisaties en instellingen. We doen geen particulieren.”

Populair

“We vinden het belangrijk om iets aan een beter milieu te doen”, antwoordt De Vries op de vraag waarom ze besloot over te gaan op elektrische bussen. “We doen veel regionaal werk, dus de afstanden die de bussen moeten afleggen vallen mee.” Ze hebben nu 3 elektrische bussen en de monteurs vinden het heel fijn rijden. Met name de ID.Buzz is populair. De Vries: “Dat begrijp ik wel. Die wagen ziet ook leuk uit. De monteur die erin rijdt vond het meteen al geweldig. Het zit comfortabel en het rijdt als in een luxe auto.”

Er zijn punten waar je op moet letten volgens de mede-eigenaar van RéVé. “De laadruimte is wel wat kleiner. Er kan minder in vervoerd worden dan in een reguliere bus. Bij de ID.Buzz is dat al wat beter. Maar er is wel een verschil met de diesel Transporter.” Daarnaast moet je rekening houden met de weersomstandigheden. De temperatuurgevoeligheid is een ding. “Bij een beetje lage temperatuur is de batterij sneller leeg”, bekent De Vries. “Met de klussen dichtbij is dat geen probleem. Als we verder weg gaan, nemen we het zekere voor het onzekere en pakken de jongens een dieselbus.”

Tekst loopt door onder foto

Onverbiddelijk

De kosten waren voor de eerste twee bussen die RéVé kocht extra hoog. “Een elektrische bus is sowieso duurder dan een diesel maar we liepen ook de subsidie van 5000 euro mis doordat we de factuur indienden in plaats van de offerte. De gemeente was onverbiddelijk. Regels zijn regels … We waren er helemaal klaar mee. Gelukkig vallen de onderhoudskosten erg mee maar het verschil tussen de prijs elektriciteit en diesel is niet zo spectaculair als wel eens wordt gedacht.”

Toch is de derde elektrische bus er gekomen. De Vries: “Ja, elektrisch rijden is de toekomst. Al ligt die toekomst niet meer volledig in handen van RéVé. Het bedrijf is een half jaar geleden overgenomen door De Pronkgroep. “Nu zijn al onze bussen nog in eigendom maar van RéVë maar bij vervanging gaan we over op lease. En er staan bussen klaar, diesels ja.” De Vries is realistisch. “Als we op Schiphol of in Amsterdam met e-auto’s moeten rijden, gaan we dat natuurlijk regelen.”

Vroeg of laat zal de Pronkgroep ook moeten nadenken over de overstap op elektrische bussen.  Vanuit de vestigingen in Amsterdam-Noord en Monnickendam wordt er veel werk verzet in Amsterdam. Vanaf 2028 mag je niet meer met diesel de hoofdstad in. De Vries reageert met een blik die lijkt te zeggen: “Daar ga ik niet over.”