Wouter Voskuijl noemt zichzelf een linkse rakker met grote ondernemingsdrang. De komst van de zero emissiezones in Amsterdam vindt de oprichter/directeur van het installatiebedrijf De Elementen prima. Een ondernemer met zijn wortels in de hoofdstad en daar ook vooral zijn clientèle vindt. Geen doorsnee installateur. “We proberen in alles in ons bedrijf duurzaamheid zo ver mogelijk door te voeren. Zonder roomser dan de paus te zijn.”
Afbeelding: Wouter Voskuijl
Het team van Voskuijl bestaat uit zeven installateurs. Sinds tien jaar rijden er vijf elektrische bussen met daarop de naam De Elementen rond in Amsterdam. “Ja, we waren het eerste installatiebedrijf dat overstapte op elektrisch. Er reden toen bijna geen elektrische bestelbussen rond. Ik denk dat – zeker vroeger – de installatie- en de bouwbranche redelijk conservatief zijn waarbij de installatietechniek voorloopt op de bouw.
Dat De Elementen allesbehalve een gemiddeld installatiebedrijf is, blijkt uit meer dan alleen het langdurig gebruik van elektrisch vervoer. Voskuijl: “We zijn het netste en meest beleefde installatiebedrijf. We hebben aandacht voor duurzaamheid maar ook voor veiligheid. Een jaar geleden is de gasketelwet aangenomen om het gevaar van koolmonoxidevergiftiging te verkleinen. Wij liepen tien jaar terug al met klipjes op onze broek om koolstofmonoxide te detecteren. En het gaat soms ook niet alleen om de installatietechniek. Als de klant buiten staat met twee kratten bier en die moeten naar boven, dan til je die eerst even mee. Het is het totale plaatje en dat werkt voor ons heel goed. Met mond-tot-mondreclame stroomt onze orderportefeuille al jaren meer dan vol.”
Zij-instromers
Voskuijl is geen installateur van huis uit. De aan TU Delft opgeleide industrieel ontwerper heeft steeds meer zij-instromers in dienst. Allemaal hbo- of universitair geschoolden die helemaal klaar zijn met een kantoorbaan, die twee rechterhanden hebben en het gewoon leuk vinden om in de installatietechniek te werken en opleidingen willen doen.
Dat duurzaamheid een belangrijke rol speelt in zijn bedrijf is een beetje met de paplepel ingegoten. Voskuijl: “Ik probeer de dingen zo groen en duurzaam mogelijk te doen. Ik was in mijn studententijd al bezig om groene stroom te nemen. Het heeft te maken met hoe je bent opgevoed en opgegroeid. We hebben ook in ons bedrijf ecologische kleding en biologische koffie. Ik probeer het zover mogelijk door te trekken en dat gaat over het algemeen heel goed maar we moeten ook realistisch zijn. We zijn niet roomser dan de paus. Er moet geld verdiend worden.
En geld verdienen kan, ook met een bijna volledig wagenpark aan elektrische bussen, tien jaar geleden al. “Om eerlijk te zijn, het is er niet goedkoper op geworden”, erkent de Amsterdamse installatieondernemer. “Toen ik ermee begon kon je in Amsterdam nog flinke subsidies krijgen. Van de gemeente 5000 euro en datzelfde bedrag aan Europese subsidie. De eerste elektrische bus kostte 35.000 euro. Met subsidie erbij kwam je heel dicht in de buurt van een dieselbus. Dus voor mij was die keuze simpel. Ik had geen enorme actieradius nodig hè. Ik heb een loods in Amsterdam en het overgrote deel van mijn klanten zit hier in de stad.”
Tekst loopt door onder foto
Ontzettend veel geld
De prijzen van elektrische bussen zijn inmiddels aardig gestegen. Voskuijl: “De nieuwste bus was 55.000 euro wat natuurlijk ontzettend veel geld is. Vroeger betaalde ik 350 euro per maand afbetaling financial lease, nu zit ik bijna op 700 euro. En de subsidie is minder geworden. Maar dat is niet het enige. De lonen in de installatiebranche zijn per 1 juli zeven procent gestegen. Dat is natuurlijk ook ontzettend fijn omdat we normale salarissen kunnen betalen aan zij-instromers en die niet allemaal influencer willen worden. En wat dacht je van de materialen? En de stijging van parkeerkosten. Het komt allemaal bij elkaar. Gelukkig hebben we klanten die bereid zijn om het allemaal te betalen.”
Er is in ieder geval één meevaller. Dat zijn de onderhoudskosten van de elektrische bussen. “Bij de vijf elektrische auto’s heb ik de afgelopen tien jaar één keer onderhoud moeten doen. Dat was een klein accuutje om de deuren open te maken. Dat was 75 euro. Verder heb ik nog nooit één euro aan onderhoud gespendeerd”, aldus Voskuijl. Daarnaast zijn de kosten van een volle batterij is volgens hem substantieel lager dan een gevulde tank met diesel. “Wij laden ‘s avonds bij ons in de loods op. Helaas kunnen we de stroom niet zelf opwekken. Voor 25.000 euro heb je een leuk dieselbusje. Ik denk wel dat de totale kosten van een elektrische bus wat hoger zijn dan van een diesel. Ik heb het eerlijk gezegd nooit precies nagerekend. Maar als je de kosten van milieu-impact meerekent, is een elektrische auto naar mijn mening weer veel voordeliger.”
Tekst loopt door onder foto
Abeelding: drukte in de stad
Drukte in de stad
Over de zero-emissie zones maakt Voskuijl zich niet druk. Ondernemers die verrast worden, hebben de afgelopen tien jaar niet zitten opletten. De oprichter van De Elementen maakt zich meer zorgen over de drukte in de stad, het vinden van een parkeerplek en laad- en losproblemen. We zijn nu bezig ergens in hartje de Pijp. Je kan nergens parkeren. We hebben nog twee bussen met een ontheffing erop. Maar nieuwe ontheffingen verkrijgen als installatie bedrijf lukt je niet meer.
Ik zou graag de wethouder een dag meenemen in een bus van ons. Dan kan ze met eigen ogen zien waar we allemaal tegenaan lopen. Als ik wethouder was zou ik regelen dat werklui wat makkelijker de stad in kunnen door bijvoorbeeld ontheffingen en zorgen voor meer laad- en losplekken. De stad leefbaar houden betekent ook dat je stromend water, een veilige cv-ketel en stroom hebt. Het is in niemands belang dat installatiebedrijven straks niet meer in de stad in kunnen. Er is veel meer werk dan wij als Amsterdamse installateurs aan kunnen. Ik zeg altijd: “Je kunt beter een installateur als vriend hebben dan een bankier. Met ons heb je het warm, koel, stromend water en stroomt je poep weg.