Gek op Amsterdam, maar dat heeft wel een prijs

Delen

De uitgesproken liefde voor Amsterdam is voor Witte Bouw de reden dat het bedrijf investeert in elektrische bussen. “Amsterdam is mooiste stad van de wereld”, zegt de kersverse directeur Roy Witte. “Het kost wel wat maar als je in Amsterdam wil blijven werken, moeten we er een investering voor over hebben. En dat willen wij.”

Afbeelding: (links) Perry Schaap, voorman/timmerman  (rechts) Roy Witte, directeur

Witte Bouw is een MKB-bouwonderneming in Amsterdam-Noord. Een echt familiebedrijf dat ruim negentig jaar bestaat. Dertien bussen rijden dagelijks de stad in op weg naar een bouwproject. Witte Bouw is gespecialiseerd in restauratie en renovatie van erfgoed.

Het is niet zo gek dat Roy en zijn mannen idolaat zijn van Amsterdam. Als erkend restauratiebedrijf is het werken in Amsterdam met zo’n enorme rijkdom aan monumentale gebouwen natuurlijk als een kind in een snoepwinkel. “Roy: We willen gewoon in Amsterdam blijven werken. We zijn gek op Amsterdam. Voor mij is het de mooiste stad van de wereld. Ik hou van de directheid van de mensen maar vooral van alles wat er staat. Dat werelderfgoed moet behouden blijven. Daar spelen wij graag een rol in.”

Voor verduurzaming

En dus is het voor Witte Bouw een ‘must’ om over te gaan op elektrisch vervoer.  Van de dertien bussen waarmee de werklui van Witte dagelijks op pad gaan, zijn er inmiddels drie elektrisch.” We zijn ook voor de verduurzaming, hoor”, zegt Roy. “We willen graag bijdragen aan de volgende generaties Amsterdammers. Maar als MKB-bedrijf kun je niet in een keer je hele wagenpark elektrificeren. Drie jaar geleden spraken we er met onze Raad van Advies over en hebben we besloten dat we gefaseerd overgaan op elektrische bussen.”

De eerste Volkswagen ID.Buzz is anderhalf jaar geleden bij Witte afgeleverd. Begin dit jaar is de derde binnengekomen. “De jongens die erin rijden zijn er reuze blij mee, al is het wel even passen en meten ten opzichte van de VW transporter. De ID BUZ is net iets kleiner. Maar het is een prachtige bus, hij rijdt heerlijk, is modern met bijna alle moderne snufjes van een personenauto. Het is natuurlijk ook representatief. Het staat goed als je met zo’n moderne bus komt aanrijden, daar ben ik heel eerlijk in. Klanten vinden het ook belangrijk en mooi”, aldus de jonge directeur. 

Luxe prijs

Maar het is niet alleen een hoera-verhaal. De kosten drukken stevig op het duurzaamheidspotje dat Witte voor investeringen heeft gereserveerd. “Het is een luxe bus voor een luxe prijs”, aldus Roy. Als je het vergelijkt met de diesel Transporter dan zijn we zo’n 25.000 euro duurder uit. Een VW Transporter kochten we met de ‘kop eraf’ voor zo’n 20.000 euro. Natuurlijk maken we gebruik van de subsidiemogelijkheden en fiscale voordelen. Maar dan blijft het een grote investering, duurder dan de dieselbus.”

In tegenstelling tot wat te lezen en te horen valt over lagere kosten in energieverbruik en in onderhoudskosten denkt Roy dat de uiteindelijk totale kosten over de hele levensduur van een elektrische bus tegenvallen. “De markt is nog maar net op gang gekomen, tweedehands bussen zoals we die gewend waren te kopen zijn er in het elektrisch segment nog niet zo veel. Ook de restwaarde moet nog blijken.”   

Het een op een doorrekenen van de hogere kosten aan de klant is ook niet altijd even gemakkelijk voor Witte Bouw. “Voor een gemeente die wij ook als klant hebben is het belangrijk. Zij nemen het op in aanbestedingen en dan hangt daar ook een prijs aan. Voor particulieren waarvoor wij ook werken is het soms een ander verhaal.”

Vrachtfiets

Witte Bouw gaat door met de elektrificatie van het wagenpark. De vierde bus komt als het goed is dit jaar binnen. De bouw-MKB’er gaat ook verder in de zoektocht naar alternatieven: de eerste elektrische vrachtfiets doet dit jaar bij het bouwbedrijf zijn intrede. Roy: “We zijn er al een tijd mee bezig. Het is voor specifiek werk en je moet je mensen er wel even voor motiveren. Voor het werk aan de Westertoren hebben we met gewone fietsen gewerkt. De jongens konden met een auto naar een bepaalde plek en vandaar af gingen ze op de fiets naar de Westertoren. Tuurlijk stribbelden ze wel tegen maar uiteindelijk vonden ze het ook wel weer lekker om door die stad te fietsen.”

Witte noemt de overgang naar een elektrische vloot een beheerst proces in aanloop naar de zero emissie zones. Roy: ”De gemeente wil snel en veel. Maar snel is niet altijd de beste manier. Het is belangrijk dat we zorgen voor de juiste keuzes en motivaties zodat er we met zijn alle gaan komen, inclusief mkb en zelfstandigen. Ik denk dat er eerst iets moet gebeuren in de hoeveelheid laadvoorzieningen en de stroomcapaciteit. Deze is nu al te laag. Daarvoor moet eerst een oplossing worden gevonden. Het aantal laadplekken moet fors omhoog. Dan gaan veel meer mensen vanzelf over. Aan de andere kant: je hoort vaak dat bedrijven zeggen dat ze de stad niet meer in willen, er is zat werk buiten de stad. Dat is voor ons alleen maar een kans. Daar ben ik ook heel eerlijk in.”

Wil jij meer horen en zien over zero emissiezones en zero emissie vervoer (elektrische bussen, licht elektrische vrachtvoertuigen, elektrische vrachtfietsen en hubs? Kom dan naar het Zero Emissie Evenement Regio Amsterdam op 25 november in de Kromhouthal in Amsterdam. Zie voor meer informatie: www.zera-aanmelden.nl