Binnensteden steeds stiller: microvoertuigen binnen tien jaar de nieuwe norm

Delen

Het is de mobiliteitstrend van de komende jaren: licht elektrische voertuigen. Deze compacte vervoersmiddelen zullen Nederlandse binnensteden een complete make-over geven. Dat verwacht de RAI Vereniging op basis van onderzoek onder leden en andere aanbieders van compacte elektrische vervoersmiddelen.

Komend decennium verandert het straatbeeld van Nederlandse binnensteden flink. Dat komt doordat zogenaamde licht elektrische voertuigen (LEV) massaal hun intrede doen, in eerste instantie vooral in grotere steden. LEV’s hebben allemaal een elektromotor en maken de binnensteden schoner, gezonder, en stiller. RAI Vereniging verwacht dat door de opkomst van LEV’s ook de bereikbaarheid en doorstroming in binnensteden verbetert. Onderzoek van onder meer TNO bevestigt dit, al hangt het ook samen met andere beleidskeuzes, zoals de plek op de weg en de aanwezigheid van bijvoorbeeld logistieke hubs.

Impact

Een van de meest impactvolle ontwikkelingen is dat tot 2030 dertig tot veertig Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone invoeren. Dit leidt ertoe dat het aantal licht elektrische voertuig­en voor goederenvervoer (LEVV’s) de komende jaren naar verwachting sterk toeneemt: tien tot veertig procent van de bestel­autoritten kan worden vervangen door vervoer per LEVV.

RAI Vereniging verwacht dan ook dat micro­voertuig­en vooral gebruikt worden voor de laatste binnenstedelijke kilometers. Het gaat bijvoorbeeld om pakketbezorging en bevoorrading. Waarschijnlijk zullen buiten de stadscentra verschillende kleinere distributiecentra (‘hubs’) ontstaan waar vracht­wagens de bulkvoorraad afleveren,  waarna de LEVV’s ze uiteindelijk afleveren op de plek van bestemming.

Spelregels

“Er ontstaan nieuwe voertuigcategorieën, andere gebruikers, andere behoeften en uitdagingen”, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging. Het belangrijkste is volgens hem dat de overheid snel duidelijkheid verschaft over de toelating en het gebruik op de weg van LEVV’s. “Denk aan de technische eisen die gelden voor deze nieuwe voertuigen maar ook aan de verkeersregels. Willen we deze voertuigen op de rijbaan? Op het fietspad?” Op dit moment bereidt de Europese Unie regelgeving voor die de toelating en het gebruik regelt van deze voertuigen. Dat duurt waarschijnlijk nog meerdere jaren. Vooruitlopend daarop werkt Nederland aan een LEV-kader. Hierin staan spelregels die gelden voor licht elektrische voertuigen.

Ondernemers kunnen zich op 25 november oriënteren op het groeiend aanbod van LEVV’s en vrachtfietsen. Een groot aantal aanbieders staat op het Zero Emissie evenement Regio Amsterdam in de Kromhouthal in Amsterdam. Kijk voor meer informatie en aanmelden op: www.zera-aanmelden.nl