De ’Last mile box’ is een mobiele koelbox, met producten voor klanten in Amsterdam Zuid. Elektrische, gekoelde bakfietsen verzorgen de laatste stap in het logistieke proces; zonder uitstoot van CO2. De proef moet uitwijzen of deze efficiënte, duurzame bevoorrading goed werkt en bijdraagt aan een leefbare stad.
Proef duurzaam vervoer
Leen Menken Foodservice Logistics BV, ontwikkelde de Last mile box (LMB). Het distributiebedrijf zorgt voor de dagelijkse bevoorrading van levensmiddelen voor bedrijven en particulieren. Bestellingen van verschillende leveranciers worden gebundeld. Initiatiefnemer Leen Menken, van het gelijknamige bedrijf: “Zo onzichtbaar mogelijk, veilig en 100% duurzaam de stad bevoorraden, dat is ons doel met deze proef”. De proef met de LMB duurt twee maanden. In deze periode bezorgen fietskoeriers van het bedrijf Foodlogica wekelijks ongeveer 400 bestellingen. Zij zorgen met elektrische, gekoelde vrachtfietsen voor de laatste kilometer naar de klant in Amsterdam Zuid. Het laatste deel van het logistieke bevoorradingsproces (de ‘last mile’) gebeurt zonder uitstoot van CO2.
High-tech koelbox
De LMB is een high-tech mobiele koelbox die autonoom kan koelen via zonnepanelen op het dak. Hierdoor is de koeling geluidloos. Bij een distributiecentrum in de regio wordt de LMB geladen met vier rolcontainers met levensmiddelen (diepvries, vers en houdbare producten). De LMB bevat 8 compartimenten. Door een simpel, maar slim IT-systeem weet de fietskoerier achter welke van de 8 deurtjes de goederen staan die hij/zij moet afleveren. Hierdoor vindt het laden en lossen efficiënt plaats en blijven de producten op de juiste temperatuur.
Leefbare stad
Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam: “Om de stad leefbaar te houden, moet de bevoorrading duurzamer en efficiënter. Dat kan alleen als de overheid en de logistieke sector intensief samenwerken. Deze proef is daar een voorbeeld van. Kleine, stille en schone voertuigen zorgen voor minder verkeer en minder overlast door laden en lossen”.
Duurzame logistiek
Door bundeling en verduurzaming van logistieke stromen kan de CO2-uitstoot en het aantal vervoersbewegingen verder verminderen. Yvonne de Boer, programmacoördinator logistiek bij Rijkswaterstaat West-Nederland Noord: “Met deze proef wil Rijkswaterstaat duurzame en slimme mobiliteitsoplossingen stimuleren. Intensieve samenwerking in de logistieke keten maakt verdere verduurzaming van de stadslogistiek mogelijk.”
Vervolg pilot
Deze andere manier van bevoorraden moet inzicht geven in de effecten op veiligheid en leefbaarheid in de binnenstad. Ook wordt de invloed op CO2-uitstoot en logistieke kosten berekend. Leen Menken: “Als blijkt dat deze manier van bevoorrading werkt dan is een vervolg goed mogelijk. Gedacht wordt aan pilots in andere wijken en samen met andere leveranciers. De LMB is namelijk zo ontwikkeld dat er 9 boxen op een vrachtwagen passen. De vrachtwagen kan deze boxen op verschillende plaatsen in de stad afleveren. Vanaf daar kan een LEV (Licht elektrisch voertuig) dit overnemen voor de laatste kilometers naar de klant.”
De LMB staat in deze proef op twee parkeerplaatsen. Bij een eventueel vervolg van de proef komt de box op privéterrein te staan.
Leen Menken Foodservice Logistics is, als distributeur van verse en bevroren levensmiddelen, al meer dan 35 jaar actief in Amsterdam. Vanaf 2012 verzorgt het bedrijf de last mile distributie voor een groot aantal leveranciers in verse en bevroren levensmiddelen.