In de challenge stond de vraag centraal hoe de horeca in de drukke Amsterdamse binnenstad nog steeds dagelijks zijn natje en droogje geleverd krijgt tegen de achtergrond van scherpere regelgeving voor schoner en duurzamer vervoer.
De winnaar van de Food Logistics Challenge 2022 werd bekendgemaakt in de Hallen. De voormalige tramremise in de Hannie Dankbaarpassage in hartje Amsterdam waar je alleen te voet kunt komen. De locatie bruist van de horeca en roept direct de vraag op ‘Hoe worden deze bedrijven bevoorraad?’ De vraag is toepasselijk voor heel Amsterdam met de bijna 5.000 horecabedrijven die 6.000 leveringen krijgen, wat neerkomt op 30.000 voertuigbewegingen … per week. In een gemeente met een dichtgeslibde binnenstad waar de kades en bruggen steeds vaker worden afgesloten, omdat ze één voor één bezwijken onder het gewicht van hun leeftijd en het verkeer.
Uur U nadert: alleen nog elektrisch in de binnenstad
De Food Logistics Challenge is in het najaar van 2021 opgezet door onder meer Hogeschool van Amsterdam. HvA-onderzoeker Kees-Willem Rademakers had al voor de coronacrisis geconstateerd dat de aanvoer van goederen naar de binnenstad schoner en slimmer kon. “Alles stond op springen, het was te vol en te druk. We waren net begonnen met een pilot, maar door corona viel alles opeens stil. We moesten na de pandemie dus iets doen om de horeca en de toeleveranciers weer aan het denken te zetten, uit te dagen.”
Rademakers richtte zijn pijlen op de horeca. Omdat de sector food, naast de bouwlogistiek, verantwoordelijk is voor de meeste voertuigbewegingen in de binnenstad. Bestelbusjes en vrachtwagens rijden dagelijks af en aan, vaak half leeg. Rademakers: “Binnen enkele jaren mogen bestelwagens de binnenstad niet meer in als ze niet elektrisch zijn. En waarom zou je voertuigen half leeg laten rijden als je bijvoorbeeld ook je bestellingen kunt bundelen met die van collega’s in de straat of wijk?”