Local2Local: voordeel door samenwerken

Delen

Bedrijven kunnen bestellen via een online platform, Local2Local verzamelt de bestellingen bij boeren in de regio en rijdt ze in 1 beweging naar de klant.

Meer lokale producten met minder vervoersbewegingen

Met 1 druk op de knop en 1 logistieke beweging (vers)producten bestellen bij meer dan 400 boeren uit de regio, dat is wat Local2Local bedrijven aanbiedt, onder andere in Amsterdam. ‘Korte ketens an sich zorgen al voor minder vervoersbewegingen. Gebundeld leveren scheelt nog eens veel busritten met kleine ladingen in de binnenstad,’ vertelt projectcoördinator Maarten Klop van Local2Local. ‘Door mee te doen aan de Future Food Logistics Challenge hopen we de (logistieke) processen nog efficiënter te kunnen inrichten en ons concept  te kunnen opschalen. Door samen met studenten van de Hogeschool van Amsterdam onderzoek te doen en te leren van andere deelnemers.’

Local2Local werkt aan een gezond en duurzaam voedselsysteem door korte voedselketens in de regio aan elkaar te verbinden en de producenten te faciliteren met logistieke ondersteuning, IT- en marketingtools. Bedrijven kunnen bestellen via een online platform, Local2Local verzamelt de bestellingen bij boeren in de regio en rijdt ze in 1 beweging naar de klant.

‘Door corona zijn dat veelal horeca- en cateringbedrijven. In hun zoektocht naar unieke producten om zich te kunnen onderscheiden van de concurrent, kopen deze bedrijven vaak bij diverse lokale producenten. Dat leidt tot veel kleine bestellingen en dus veel vervoersbewegingen. Door ritten te bundelen, verlagen wij de logistieke druk op de steden zoals Amsterdam. Stel dat 4 restaurants op de Zuidas bij 30 verschillende lokale producenten bestellen, dan rijden er wel 10-30 busjes op en neer. Door via ons te bestellen, wordt dat 1 rit.’

Tandje geavanceerder

‘Na een paar maanden bouwen, draait ons concept op volle toeren: bestellen en leveren verloopt naar tevredenheid,’ vertelt Klop trots. ‘Om te kunnen opschalen (lees: meer afnemers en meer regio’s laten aansluiten), moet het echter wel een tandje geavanceerder. Bestellingen worden bijvoorbeeld nog regelmatig geplaatst per mail of via WhatsApp. De grote uitdaging voor 2022 is om dit soort processen verder te stroomlijnen met slimme IT erachter.’

‘Samen met studenten van de HvA gaan we onderzoeken hoe we IT kunnen inzetten om goed met alle data om te gaan,’ vervolgt Klop. ‘En hoe we die data kunnen gebruiken om onze impact te bewijzen en de logistieke processen te verbeteren. Maar ook, hoe kan ons platform bijdragen aan de verkoop van nog meer lokale producten, bijvoorbeeld door extra services te leveren, zoals het wassen van groenten en het snijden van kaas? Daar vragen onze klanten om, maar op dit moment kunnen we het nog niet faciliteren en financieren.’

Samenwerken is de crux

Als Klop iets geleerd heeft in de afgelopen jaren is het wel dat je moet samenwerken om volume te kunnen creëren. ‘Samenwerken is de kern van ons concept aangezien wij lokale producenten verbinden en faciliteren. Daarnaast werken we nauw samen met kennisinstellingen en overheden om onze impact meetbaar en zichtbaar te maken. Bovendien wordt veel van ons werk uitgevoerd door HvA-studenten: van appels plukken bij lokale fruittelers tot onderzoek naar het standaardiseren van processen. Zij komen vaak met slimme suggesties, omdat ze bij veel bedrijven meelopen en al die opgedane kennis combineren.’

‘We hopen ook veel te leren van andere deelnemers aan de Challenge en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Er zijn al zoveel slimme oplossingen waar de korte ketens nog geen gebruik van maken. Misschien kunnen we gebruik maken van elkaars pick-up points of vervoer per boot? We gaan graag het gesprek aan!’

Meer weten over de Challenge van Local2Local? Neem contact op met Maarten Klop