KernBouw wil iedereen meenemen in duurzame missie

Delen

Dat moeten we toch maar eens doen. Met die gedachte werd in 2021 door KernBouw de eerste elektrische bestelbus aangeschaft. Maarten Smit: “We wisten toen natuurlijk al dat we op elektrisch moesten overgaan. Maar beleid erop hadden we nog niet.” Metselaar Jelle Hopman ging als eerste werknemer op de nieuwe bus en praat erover als een ware ambassadeur van het elektrisch rijden. “Ik vind het veel prettiger rijden. Stiller vooral en dat doet echt wat met je. Leuk is ook de aanspraak die je krijgt. De meeste mensen willen er van alles over weten. Vooral hoe ver je ermee kunt rijden.” Zijn standaardantwoord: “Verder dan je denkt.” De tweede elektrische wagen is inmiddels in bestelling.

Geen bestaansrecht

Maar ondertussen zitten ze bij KernBouw niet stil. De noodzaak van de transitie wordt voelbaar en steeds groter, weet commercieel directeur Maarten Smit. “Tien jaar geleden kraaide nog niemand naar een energiecertificaat van een woning. Maar sinds de energiecrisis van 2022 zijn huizen met een energielabel A veel meer waard. En bedrijven die in 2030 niet kunnen aantonen dat ze al vijftig procent van hun emissie hebben gereduceerd, zijn rond die tijd minder waard of hebben zelfs geen bestaansrecht meer.” Transitie in plaats van nieuwbouw is dan ook steeds vaker de vraag als KernBouw om de tafel met opdrachtgevers zit. Dat uit zich onder andere in bouwen met hout en in 3D-printen bij deelrestauraties, waar voorheen een element geheel zou worden vervangen. Smit: “We zijn ons erg bewust van het feit dat we materialen kunnen hergebruiken. Deze tafel hier is gemaakt van hout dat overbleef na een renovatieklus op een school. Meer tafels van dat restanthout heeft de school zelf in gebruik.”

In bestelling

Duurzaam renoveren en bouwen, maar nog wel met een dieselbus aankomen? Dát kan eigenlijk niet meer, voelen ze bij KernBouw de afgelopen jaren. Veel personenwagens zijn inmiddels elektrisch, bij het bedrijf zijn laadpalen geïnstalleerd en de tweede elektrische bus is dus in bestelling. De levertijd is lang en, niet onbelangrijk, de investering is groot. Smit: “Dat moet je ervoor over hebben. Het kan niet anders.” Begin 2023 werd het thema duurzaamheid serieuzer dan ooit tevoren op de agenda gezet. Een werkgroep buigt zich daarbij over vragen als: wat doet de overheid, wat moet er op een gegeven moment echt geregeld zijn, wat vinden wij dat we moeten doen en gaan we vooroplopen of gaan we volgen? Smit: “Dat gaan we vertalen naar doelstellingen. En vervolgens naar de praktijk. Want wat betekent bijvoorbeeld de transitie voor de vakman op de bus?”

Commercieel directeur Maarten Smit en vakman Jelle Hopman

Vijftien minuten lopen

Jelle Hopman, die vakman dus, ziet het positief in. Wat niet betekent dat de weg naar uitstootvrij rijden zonder hobbels was. Hij rijdt sinds 2021 op de elektrische bus, maar in het dorp waar hij woont, stond toen nog maar één laadpaal. Vijftien minuten lopen van zijn huis. Hopman: “Lastig, want ik heb veel spullen in de bus liggen.” De oplossing zat in het aanvragen van een openbare laadpaal dichter bij huis. “De gemeente wilde daar eerst niet aan. Ik kon dat toch ook privé regelen? Maar dan moest ik dus zelf investeren. Na nog een gesprek, waarin ik de situatie uitlegde, kwam er een tweede laadpaal, dichter bij huis.” Nu, twee jaar later, is het aantal laadpalen in zijn woonplaats al vele malen groter. 

Eerder aan tafel

Smit is hier licht kritisch over. “Duurzaam leven wordt nu nog te veel overgelaten aan de moraal van het individu. Als bedrijf moet je je inspanningen niet af laten hangen van die moraal of van kleine duurzame initiatieven.” Maar dan moet je wel weten waar je begint. Daarvoor ging KernBouw in zee met The Footprinters, dat de huidige klimaatuitstoot van de bedrijfsvoering in kaart brengt. “Natuurlijk stelden we zelf al rapporten op over ons verbruik. Maar het bedrijf groeit erg snel, het werd een steeds lastiger rekensom. De uitdaging is gewoon enorm. Ook omdat we niet alleen naar onszelf kijken. We willen ook samenwerkingspartners en klanten meenemen in emissielozer worden. Dat is nogal een uitdaging, maar heeft wel een grotere impact.” Zijn doel is daarom niet alleen het wagenpark volledig elektrisch maken, maar ook eerder aan tafel komen met mogelijke opdrachtgevers, zodat de vraag om ‘nog even wat te doen met duurzaamheid’ niet te laat komt. “Het is nog niet te laat. Maar dan moeten we wel nú in actie komen.” 

Meer informatie voor ondernemers over een uitstootvrij vervoer, uitstootvrije zones, regelgeving en advies is te vinden op www.amsterdam.nl/uitstootvrijvervoer.