"Je koopt geen nieuwe vrachtwagen, je koopt een heel nieuw bedrijfsproces"

Delen

Je bent uit het familiebedrijf Vrijbloed gestapt. Waarom?

Mijn missie is om de sector vooruit te helpen en het verschil te maken, niet om transportondernemer te worden. Bij Vrijbloed Transport was ik al een deel van mijn tijd bezig met elektrificatie van het wagenpark. Nu adviseer en begeleid ik fulltime bedrijven in de overstap naar elektrische voertuigen.

Was het een spannende stap?

Ik was eerlijk gezegd wel een beetje verrast door de vele animo voor mijn diensten. Ik werk nu aan zo’n vijftig elektrische vrachtwagens bij diverse bedrijven. Veelal vrachtwagens met gespecialiseerde opbouw, in de grond-, weg- en waterbouw, de bouw, riolering en afvalinzameling. Maar bij Vrijbloed was het ook wel eens spannend, hoor! Ik heb daar meegewerkt aan meer dan tien elektrische vrachtwagens op de weg waarvoor je een businesscase rond moet maken. Daar heb ik soms slapeloze nachten van gehad.

Hoe ziet jouw advieswerk eruit?

Elektrisch rijden vraagt een andere businesscase dan een dieselvloot. Ik verzamel samen met een bedrijf de getallen, de data die daarvoor nodig zijn. Hoeveel kilometer rijdt jouw vrachtwagen, wat vervoer je ermee, de aanschafkosten, de onderhoudskosten, afschrijving, de energiekosten, subsidiemogelijkheden, kortom een hele rij van gegevens om het plaatje te maken. Het rijden met een elektrische truck vraagt ook een ander rijgedrag van een chauffeur. Je hele bedrijfsvoering komt er anders uit te zien. Je koopt geen nieuwe vrachtwagen, je koopt een nieuw bedrijfsproces. Dat is best complex. Daar komen specifieke vaardigheden en vaak ook onzekerheid bij kijken.

Welk ander gedrag van de chauffeur vraagt het?

Het rijgedrag van een chauffeur kan bepalend zijn voor je businesscase voor een elektrische vrachtwagen. Waar je chauffeur op een dieselvrachtwagen door zijn rijgedrag maximaal 8 procent invloed heeft op het energieverbruik, kan dat bij een elektrische vrachtwagen oplopen tot wel 30%. Als je gewend bent om dertig jaar lang op een diesel te rijden, dan kan de overgang naar een elektrisch voertuig, met de opdracht om daar een maximaal energierendement uit te halen, een behoorlijke uitdaging zijn.

Zijn bedrijven klaar voor de energietransitie?

Het grootste deel van de transportsector is bezig met de rit van vandaag. De meeste bedrijven weten op basis van hun ervaring heel goed wat werkt en wat niet. Eigenlijk zeg je tegen bedrijven die overstappen naar elektrische wagens: je opgebouwde ervaring is een stuk minder relevant geworden. Als er een boete op de deurmat valt omdat een euro5-vrachtwagen nog niet vervangen is, begint men wakker te worden. Dat is een beetje hoe de sector in elkaar zit. Dan is het misschien ook niet zo vreemd dat de transitie in het tempo gaat zoals het gaat.

Elektrische vrachtwagens

Maar het is nogal wat: een elektrische vrachtwagen is drie keer zo duur als een diesel…

Je ziet dat de prijs al zakt. En de aanschafprijs is maar een deel van de ‘Total Cost of Ownership’. Ik ben er heilig van overtuigd dat bij sommige toepassingen nu al de TCO van een elektrische truck onder die van een dieseltruck duikt. En de techniek verbetert. Dat zie je natuurlijk altijd bij innovaties. Dat is waarom bedrijven ook wachten met aanschaffen van een elektrische wagen omdat je weet dat je volgend jaar voor minder geld betere technologie kunt kopen. Subsidies kunnen dat patroon te doorbreken. Daarom is het belangrijk dat het rijk voldoende subsidies verstrekt.

Wat maakt jou tot een goede adviseur?

De kennis ontwikkelt heel snel. Die moet je bijhouden. Ik ben gemiddeld ruim een halve werkweek bezig met researchwerk. Daarnaast zijn er nauwelijks (jonge) mensen die bedreven zijn in zoveel disciplines. Dat maakt dat je met een veel kleiner team grote stappen kunt maken.
Actuele ontwikkelingen moet je betrekken in adviezen over businesscases zodat bedrijven weloverwogen een stap kunnen maken. Ik specialiseer mij in voertuigen met een kraanopbouw, een kraakpersopbouw, vuilniswagens, kippers, rioolvoertuigen. Ik zit in een netwerk met een aantal jonge ondernemers. We wisselen veel kennis uit. De een volgt alle technieken op gebied van batterijtechnologie, iemand anders weet alles van Europese regelgeving, weer een ander specialiseert zich in laadinfrastructuur en bouwt daar software voor.

Wat is jouw advies aan de gemeente Amsterdam?

De gemeente Amsterdam heeft laten zien hoe je regie neemt in elektrificatie met vooruitstrevende aanbestedingen. Dat heeft de markt uitgedaagd en gaf pioniers de ruimte om te realiseren wat onmogelijk leek. Elektrificatie en innovatie vraagt om een klein dynamisch team van specialisten met gedrevenheid voor vooruitgang. Dat is moeilijk binnen grote en gestructureerde organisaties. De transitie kun je immers niet kopen.

Wat drijft jou om je in te zetten voor elektrisch vervoer?

Ik heb een passie voor de rol van technologie in het tegengaan van klimaatverandering. Daarnaast ben ik opgegroeid tussen gespecialiseerde vrachtwagens en heb ik een stevig cijfermatig fundament meegekregen. Alle ingrediënten om het verschil te willen én kunnen maken. Voor mij een doodzone om dat potentieel niet maximaal te benutten.