Positieve en kritische geluiden over ‘Meet & Match’ voor facilitaire hubs

Delen

Het is een mooi voorproefje om al die vrachtfietsen en licht elektrische voertuigen bij elkaar te zien staan in de garage onder de Passenger Terminal in Amsterdam. Verschillende aanbieders van uitstootvrije vervoersvarianten kwamen voor een ‘Meet & Match’ aansluiting zoeken bij mogelijke gebruikers: ondernemers in de bouw, installatietechniek en andere facilitaire dienstverleners. De Meet & Match is een opmaat naar een pilot die de gemeente Amsterdam later in het jaar op wil zetten. Projectleider Frank Ebbink vertelt hierover: “Er is in de pilot ruimte voor ondernemers die met het oog op de komst van de uitstootvrije zone willen onderzoeken wat alternatieve vervoersmogelijkheden voor hen kunnen betekenen.”

Afbeelding: Meet & Match in de garage onder de Passenger Terminal in Amsterdam

Het geeft een beeld van hoe de toekomst van de stadslogistiek eruit kan gaan zien. Geen stad vol busjes op benzine of diesel, maar één waarin elektrische voertuigen en vrachtfietsen domineren. Deelnemers aan de Meet & Match laten zich informeren over wat een elektrisch voertuig voor het bedrijf kan doen. “Ik vind het wel een oplossing voor mijn monteurs die moeite hebben met het halen van hun rijbewijs”, zegt een ondernemer. “Jonge jongens, prima monteurs. Voor hen is dit misschien wel wat.” Een andere ondernemer maakt een rondje op een vierwielige vrachtfiets. “Valt best mee, heerlijk die trapondersteuning”, zegt hij.

Bakkie erop, bakkie eraf

Na de kennismaking met de voertuigen komen vragers en aanbieders samen in een zaaltje. Ebbink, projectleider van de pilot die door de gemeente Amsterdam wordt opgezet, vraagt aan de aanwezige bouw- en facilitaire ondernemers om hun voorkeur voor een voertuig aan te geven. Daar komt een duidelijke keuze voor enkele voertuigen naar voren. “Het soort voertuig hangt een beetje af van de klus”, zegt een ondernemer in de bouw. Een ander kiest voor het uiterlijk. “Ja, mijn monteurs willen ook wel een beetje op een stoer ding zitten.” Een derde kiest voor het voertuig dat het meeste op een bus lijkt. “Ik ben eerlijk”, zegt de ondernemer die dagelijks met meerdere bussen Amsterdam inrijdt: “Het liefste zou ik al mijn bussen door een elektrisch exemplaar willen vervangen maar ‘dat trekt Bruin niet’. Daarom zou ik kiezen voor exemplaar die het beste mijn huidige bus kan vervangen”. Weer een ander is meer geïnteresseerd in de fiets waar je een containertje op- en af kan laden. “Overladen op een hub is tijdrovend. Dan moet ik mijn hele bus leeghalen en alles in een vrachtfiets overslaan. Ik kan me voorstellen dat ik in die hub zo’n containertje heb staan. Bakkie erop, bakkie eraf. Dat is misschien wel wat.”

Kritische geluiden

“Komt de vraag vanuit de markt of is het een wens van de gemeente?”, vraagt een kritische ondernemer. Ebbink: “Een beetje van beide. De verkeersproblematiek is in de stad groot en die neemt in de toekomst zeker niet af: files, minder parkeerplekken, hoge parkeerkosten, zero-emissiezones vanwege klimaat. We zien dat ondernemers soms denken: laat Amsterdam maar zitten, ik heb werk genoeg buiten de stad. Maar er zijn ook ondernemers die wel graag in de stad blijven komen. Met dit signaal uit de markt onderzoeken wij nieuwe vervoersmogelijkheden.” Er komen 12.000 bussen dagelijks de stad in. 1800 daarvan zijn technisch dienstverleners (onder meer loodgieters, installateurs, monteurs). Genoeg potentieel, zou je zeggen.

Abeelding: Een elektrische cargo bike

Diverse abonnementsvormen

In de pilot zit onder het aanbod van een hub met vrachtfietsen en licht elektrische voertuigen een digitaal systeem. Een specialist licht drie verschillende manieren toe hoe gebruik kan worden gemaakt van een hub: een vast abonnement voor de intensieve gebruiker van de hub, een flexibel abonnement voor de regelmatige gebruiker en de incidentele gebruiker kan een losse boeking doen. Maar ook een mix van meerdere abonnementsvormen is mogelijk. Met een app kan een ondernemer toegang krijgen tot de hub en een vrachtfiets of een licht elektrisch voertuig gebruiken. Dit concept is tot nu toe veelal op personenhubs toegepast.

De wetenschap was deze middag vertegenwoordigd door Susanne Balm van de Hogeschool Amsterdam. Zij hield het publiek een rekenmodel voor waarin variabelen als reistijd, zoektijd, kosten voor de hub/vrachtfiets konden worden ingevoerd. En dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat tijdwinst de mogelijkheid geeft om nog een extra klant in de ronde door de stad aan te nemen.  

Veiligheid

Heeft deze Meet & Match nu wat opgeleverd voor de pilot die later dit jaar uitgerold moet worden? “Jazeker”, zegt Ebbink. “Het was voor ons een leerzame middag. We zien zeker mogelijkheden maar ook de kritische geluiden zijn belangrijk. De veiligheid op de fietspaden en de parkeerproblematiek van teveel vrachtfietsen op de stoep, nemen we mee. Wij willen in het laatste kwartaal met de pilot starten. Bedrijven in de technische dienstverlening nodigen we bij deze uit om mee te doen in de pilot. Daarvoor kunnen ze contact leggen via hubs@amsterdam.nl.