Bedrijven aan de Zuidas zien steeds meer het belang van duurzame logistiek

Delen

Het lijkt zo logisch: je zit samen met tien andere bedrijven in een pand. Je regelt gezamenlijk de schoonmaak en je betaalt allemaal servicekosten voor de lift. En je koopt je kantoorspullen, toiletartikelen en koffie collectief in die je laat leveren via een hub. Dat laatste blijkt in praktijk een stuk ingewikkelder. Diederik Imfeld van Green Business Club Zuidas ziet het langzaamaan verbeteren. Maandag 24 juni spreekt hij erover op een Meetup Facilitaire Logistiek. Logistiek020 sprak hem over de voortuitgang en de lange adem die daarvoor vaak nodig is.

Afbeelding: Logistiek op de Amsterdamse Zuidas

Waarom is het zinvol om gezamenlijk in te kopen en via een hub te laten leveren?

“We registreerden in een onderzoek op de Zuidas bij zeven bedrijfsverzamelgebouwen in een week tijd 400 leveranciers en 1000 leveringen. Het is een komen en gaan van busjes. Daar valt veel te winnen op duurzaamheid. Bedrijven voelen de druk van Europese regelgeving maar willen ook steeds meer duurzaam werken. Daarnaast spelen met zoveel verkeersbewegingen de veiligheid en de bereikbaarheid een alsmaar grotere rol voor bedrijven. De druk op het gebied neemt alleen maar toe.”

Reden genoeg om snel in te grijpen…

“Ja. Het gaat hierbij om de gezamenlijkheid. En dat is vaak lastig. Je hebt het over veel gebouwen met veel huurders. Naast huurders heb je te maken met beheerders, eigenaren, leveranciers, logistiek dienstverleners. Als je in die keten iets wil bereiken moeten alle schakels meewerken. Je hebt soms voorlopers. Accenture heeft er bewust voor gekozen om gebruik te maken van een hub terwijl de leveranciers die hun producten bij de hub afleveren gewoon bij hun buren op de stoep staan.”

Hoe zorg je ervoor dat meer bedrijven hun spullen duurzamer laten leveren?

“Het begint met het aangaan van een partnerschap met de Green Business Club. Ik ben er trots op dat we inmiddels zijn uitgegroeid naar een collectief van 70 participanten. Bijna alle grote advocatenkantoren doen mee. Dat is niet vrijblijvend. Bedrijven betalen ervoor en aan iedere nieuweling stellen we de vraag: “wat kom je doen, waar liggen je ambities en waar ga je mee aan de slag?” Het scheelt ook dat veel bedrijven inmiddels een duurzaamheidsmanager hebben die een opdracht krijgt van de directie. Het werkt alleen als de top meedoet.”

Ok, dan zijn bedrijven participant, maar hoe krijg je ze mee?

“Ze kunnen aansluiten bij diverse projecten. Uit het onderzoek bleek dat medewerkers van bedrijven heel veel producten, zoals bloemen, lunches, cadeau’s, van heinde en verre bestellen. Er wordt vaak wat ingetikt op Google en dan komt er wel wat. Terwijl participanten ook het gebruik van lokale ondernemers willen stimuleren. We hebben een catalogus ontwikkeld waarmee medewerkers boodschappen kunnen bestellen bij ondernemers in de Beethovenstraat, het Gelderlandplein en nog een paar straten. Zo’n 25 bedrijven willen daaraan meedoen. We combineren dat met een project voor deelbakfietsen. Het is de bedoeling dat een koerier hiervan twee vaste uren per dag gebruik kan maken.”

Hoe zit het met het gebruik van hubs?

“Hubs zorgen ervoor dat goederen vanaf de rand van de stad gebundeld naar de bedrijfsverzamelgebouwen gaan. Dat levert een fors aantal minder vervoerbewegingen op. Zeg maar: minder busjes. We hebben een paar jaar geleden een project gedaan met Hulshoff die over een hub en vrachtwagens beschikt. Elf participanten en 35 leveranciers werkten mee. Dat ging praktisch heel goed alleen de businesscase was een probleem. Iemand moet die kosten van zo’n hub betalen. We zijn daar nu wel weer verder mee. Een aantal van onze participanten wil ermee door, ook als het iets kost. Sommige beheerders gaan de kosten van een hub opnemen in de servicekosten. Je betaalt ook voor het gebruik van de lift, voor de schoonmaak van de hal. Waarom zou je dan niet betalen voor de hub als het zo veel voordelen biedt. Het is nog geen praktijk, maar we zijn het aan het voorbereiden.”

Dat is interessant…duurzaamheid mag of moet ook wat kosten?

“Ja. Nog interessanter is dat we dit concept ook voorbereiden voor nieuwbouw. Nieuwe gebouwen aan de Zuidas zijn zeer duurzaam gebouwd. Dat vraagt ook om duurzaam gebruik. Niet dat alle busjes gewoon weer komen aanrijden en iedereen het op zijn eigen wijze organiseert. Daarom zitten we nu met ontwikkelaars, eigenaren, huurders, beheerders om de tafel om dit nieuwe concept te bespreken waarbij kosten van hubs net als servicekosten onderdeel zijn van het huurcontract. Zo’n situatie waarbij je met z’n allen aan het begin van de ontwikkeling zit, helpt om het tot een succes te maken.”

Het vergt wel een lange adem..

“Ja, maar we hebben ook successen. Er staan in steeds meer gebouwen pakketkluizen waar medewerkers hun pakketje laten brengen en ophalen. We hebben daar een campagne op gevoerd om dat te stimuleren. De conciërges van de gebouwen lieten we een sticker plakken op de pakketjes die nog niet via de pakketkluis werden bezorgd. Dat heeft ervoor gezorgd dat steeds meer medewerkers gebruik gingen maken van de kluizen. En het werd de beheerders duidelijk hoeveel tijd hen dat bespaart.”

Abeelding: Een pakketkluis op de Zuidas

“We hebben allemaal koplopers in ons participantennetwerk, bedrijven die zelf aangeven dat ze het belangrijk vinden om stappen op gebied van duurzaamheid te zetten. We zijn nu zover dat we – mede dankzij de samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Vervoeregio die ons daartoe opdracht hebben gegeven – om deze aanpak voor bedrijfsverzamelgebouwen verder uit te rollen. Daardoor kijken we per gebouw hoe we zoveel mogelijk dezelfde leveranciers van facilitaire producten kunnen stimuleren, die we via  een hub te laten leveren, om pakketkluizen te installeren en meer lokaal goederen te laten bestellen en te leveren. Een totaalbeeld.”

Meetup Facilitaire Logistiek

Wil jij meer van Diederik Imfeld horen of andere sprekers die jou inspireren over facilitaire logistiek? Kom dan naar de Meetup Facilitaire Logistiek. Maandag 24 juni, vanaf 15.00 tot 18.00 uur in WTC Amsterdam. Aanmelden kan hier.