Veel kleinere leveranciers staan te popelen om gebruik te maken van Bundelaer

Delen

Laat de leveranciers maar komen! Vanaf een week of drie geleden is de website van Bundelaer live gegaan. Een slim bundelinitiatief waarmee Bundelaer de vele inefficiënte en dure kilometers van veelal kleine leveranciers wil overnemen. Projectleider Roderik Vos ziet dat er veel interesse is van zowel de leveranciers als horeca-ondernemers.

Roderik Vos (Links) | Hessel de Keijzer (rechts)

“Bundelaer is ontstaan toen we bij Bidfood zagen dat de horeca in Amsterdam veel leveringen krijgt van een groot aantal kleinere leveranciers. Dat moet anders, efficiënter kunnen, dachten we”, zegt Hessel de Keijzer, regiomanager Noord West bij Bidfood. “De stad wordt steeds voller en drukker. Steeds meer leveranciers willen daar liever niet meer komen. En het wordt nog veel drukker de komende jaren.”

Vos: “Bundelaer werkt als volgt: een horecazaak bestelt bij een leverancier. De leverancier besluit om deze bestelling via Bundelaer bij de klant af te leveren. De leverancier levert de goederen af bij het Foodcenter. Wij verzamelen alles wat voor die klant bij ons binnenkomt, doen het in een vrachtwagen en leveren het af bij de klant.

Voordelen voor leverancier
Bundelaer heeft veel voordelen voor de leverancier. De Keijzer: “Het scheelt tijd en kosten. Tijd, omdat hij niet meer de stad in hoeft waar hij, als het een beetje tegenzit, twee uur stilstaat op de gracht. Tijd is geld. De leverancier hoeft ook niet te investeren in elektrisch vervoer wat voor veel ondernemers een forse rib uit hun lijf is. Dat is ook een van de redenen waarom wij na de invoering van de zero-emissie zone zijn begonnen met Bundelaer.” Voor de horeca-ondernemer zijn er ook voordelen. Vos: ”Stel je hebt als restauranthouder tien verschillende leveranciers. Hoe fijn is het dan als je één in plaats van tien keer naar de deur moet?”

Het bundelaersysteem klinkt simpel maar dat is schijn. “Wat op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, blijkt in de praktijk behoorlijk complex. In de opstartfase kan er weliswaar gebruik worden gemaakt van bestaande kennis, ervaring en middelen – vrachtwagens, gebouwen, systemen, en mensen – die Bidfood in huis heeft maar feitelijk zetten we een volledig nieuwe aparte bedrijfstak op”, aldus de Keijzer.

Goedkoper
Bundelaer is ontstaan als oplossing voor de problemen van de grote stad: minder vervoerbewegingen en minder uitstoot. Maar ook omdat er boterham te verdienen valt. Vos: “Het logistieke proces wordt steeds moeilijker en duurder voor de individuele leverancier. Wij proberen met deze bundelservice het logistieke proces per saldo goedkoper te maken. De leverancier hoeft niet meer zelf de stad in. Daar bespaart hij kosten mee. Hij betaalt natuurlijk wel voor de dienst die wij leveren. Doordat hij meebetaalt in onze transportkosten dalen de overall kosten. Voor de horeca-ondernemer verandert er niets in financieel opzicht. Die betaalt gewoon hetzelfde aan zijn leverancier.”

Tekst loopt door onder foto

Uitdagingen ziet Vos vooral in de verandering voor de leverancier. Hij moet zijn processen aanpassen als hij met Bundelaer gaat werken. Vos: “Bestellingen op het laatste moment  aannemen en direct meenemen in de bus gaat niet. Wij moeten hier op het Foodcenter de goederen voor 20.00 uur in huis hebben zodat we het aan een order kunnen toevoegen. Dat rijden we de volgende ochtend uit. Veel partijen begrijpen dat wel. Maar het kost gewoon tijd en aandacht. Leveranciers hebben een klantenbestand dat gewend is aan een manier van werken. Dat moet op een andere manier. Dat besef moet natuurlijk ook bij de horeca-ondernemer indalen. Hij moet ook zijn bestellingen goed plannen.”

Contactmoment
Een veelgehoord argument bij een white label transporteur of initiatieven als Bundelaer is het wegvallen van het contactmoment tussen leverancier en klant. Dat wordt vaak op prijs gesteld en wil met name de leverancier niet missen. “Maar het directe contact tussen de horeca-uitbater en de leverancier kan gewoon blijven bestaan”, reageert Vos. “Alleen niet fysiek, tenminste niet bij de aflevering van de bestelling. Maar niets staat contact in de weg tussen die twee partijen.”

Vos is in december aangehaakt bij de ontwikkeling van Bundelaer. Hij ziet dat er veel interesse is bij leveranciers, maar ook bij afnemers. Die interesse moet de komende maanden omgezet worden in aansluiting van leveranciers en horecaondenrnemers. Dan blijkt of Bundelaer een oplossing is voor duizenden kleinere leveranciers.  Vos: ”We hebben geen exacte target van het aantal klanten dat we eind dit jaar willen hebben. Het gaat om bewustwording creëren van het belang van Bundelaer. We willen het proces geleidelijk op gang brengen. Kinderziektes kom je altijd tegen. Die willen we er eerst uit hebben voordat we Bundelaer ook in andere steden in Nederland gaan introduceren. In Amsterdam is de urgentie het hoogst om dit aan te pakken. En alles wat in Amsterdam werkt, werkt in de rest van Nederland ook”, weet ook De Keijzer.

Meet-up 13 juni
Wil je meer horen over Bundelaer? Dat kan tijdens de Meet up Duurzame Foodlogistiek op 13 juni.  Meer informatie en aanmelden: Uitnodiging Meet up Duurzame Foodlogistiek – Logistiek020