Vrijbloed: Een pionier in wegenbouwtransport

Delen

Mathijs Vrijbloed is telg uit de familie Vrijbloed. Hij heeft een passie voor innovatie binnen de transportsector. Een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Amsterdam en de wegenbouwsector in 2018 was het begin van aandacht voor duurzaamheid en uitstootvrij rijden. Daarna implementeerde Vrijbloed Transport als eerste innovatieve oplossingen voor binnenstedelijk transport voor de wegenbouwsector.

“Wij zetten veel in op elektrisch rijden. We laten zien dat het loont. Daardoor durven andere ondernemers nu ook te investeren. Er ligt een belangrijke rol voor bedrijven in de transitie naar uitstootvrij rijden. Innovatie vraagt om ervaring, maar óók om het vermogen snel te leren en je aan te passen. Ervaring zit bij oudere mensen, terwijl jonge mensen de nieuwe lessen makkelijker oppikken. Voor een snelle verandering is een combinatie van beide nodig.”

“Een lange termijnvisie is belangrijk. De kosten van een elektrisch chassis zijn al gauw drie keer zo duur als een dieselchassis. Het is fijn dat de overheid ondernemers hierin tegemoetkomt door een subsidie voor early adopters. Ook de mentaliteit van werknemers is een uitdaging. Vaak vinden ze elektrisch rijden niet cool. Wij lossen dit deels op door nieuwe mensen direct op te leiden voor elektrische vrachtwagens. Er zijn chauffeurs die wel overstappen. En als ze eenmaal om zijn, willen ze niet meer terug. Er zitten zoveel voordelen aan elektrisch rijden. Het is stiller. Het is koeler. Je hebt geen trillingen. De vering is soepeler. De vrachtwagen trekt gelijkmatiger op en stroomt beter mee met het verkeer. Dan neem je het als echte e-chauffeur op de koop toe dat veel collega’s sceptisch zijn over het elektrisch rijden. Hij weet wel beter!”

Vrijbloed bouwt aan een laadplein in de Waarderpolder in Haarlem. In 2023 is dat een oplaadpunt voor ongeveer 50 vrachtwagens. Ze zetten in op slim laden. Ze laden de wagens extra op als er overschotten zijn in het elektriciteitsnetwerk. En laden niet op momenten dat er veel elektriciteit wordt afgenomen. Hiermee helpen ze het elektriciteitsnetwerk te stabiliseren en netcongestie te voorkomen.

Binnen de transportsector wordt nu uitgekeken naar de doorontwikkeling van een aantal elektrische vrachtwagens met de juiste technische specificaties. “Een grote aanjager in deze transitie is de Europese regelgeving die fabrikanten verplicht een percentage van hun productie als elektrische wagen op de markt te brengen. Daarnaast zie je dat er in iedere sector minimaal één partij dient te zijn die het voortouw neemt. Anders verandert er niets.”