Duurzame bevoorrading met een elektrische vrachtwagen

Delen

VHC Jongens en Rijkswaterstaat starten een pilot om te testen hoe een elektrische vrachtwagen zo schoon en effectief mogelijk producten kan leveren aan de horeca in de binnenstad van Amsterdam. Horecagroothandel VHC Jongens heeft hiervoor als eerste in Nederland een elektrische, relatief kleine vrachtwagen van 7,5 ton met koel- en vriescompartimenten aangeschaft.

VHC Jongens streeft naar een totaalconcept voor “schone en slimme bevoorrading” van haar klanten. Daar hoort emissieloos vervoer met kleine vrachtwagens bij. De horecagroothandel is op zoek gegaan naar een voertuig dat maximaal 7,5 ton weegt, maar ook voldoende batterijcapaciteit heeft voor koel- en vriesvervoer om klanten binnen de Ring van Amsterdam flexibel en duurzaam te kunnen beleveren.

De vrachtwagen is emissievrij en voorzien van zonnepanelen om de batterijen tussentijds op te kunnen laden. Zo kan de e-truck de thuisbasis halen, om daar weer verder op te kunnen laden. Niet alleen voor deze vrachtwagen, ook bij uitbreiding van het elektrische wagenpark, beschikt VHC over voldoende laadvoorzieningen. Omdat de vrachtwagen 7,5 ton weegt, worden kades en bruggen in de binnenstad van Amsterdam niet extra belast.   

Ervaringen klanten en chauffeurs

“De introductie van deze nieuwe vrachtwagen op de Nederlandse markt heeft veel voeten in de aarde gehad. Maar we zijn heel erg trots dat we het eerste foodservice bedrijf zijn dat onze klanten duurzaam en stil kan bevoorraden. Klanten vragen steeds vaker om met een duurzame totaaloplossing te komen, met onze foodproducten, maar ook met duurzaam vervoer. We doen alles voor een slimme zaak”, aldus Ed Vleugel, manager transport bij VHC Jongens.

Marcel Schonenberg, algemeen directeur Beurs van Berlage en Bestuurslid Vereniging Amsterdam City. “De Beurs van Berlage heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. In het kader van ons MVO-beleid kent duurzaamheid vele aspecten, in het gebouw, een Rijksmonument, maar ook in de relaties met onze leveranciers. Wij hebben veel waardering voor VHC Jongens die koploper in verduurzaming willen zijn en de stap die zij zetten met deze nieuwe elektrische vrachtwagen.”  

Monitoring

De ervaringen zullen voor iedere partij, zowel individueel als gezamenlijk, worden gemonitord door VHC Jongens met ondersteuning van Rijkswaterstaat. Denk hierbij aan de CO2-uitstoot, verkeersveiligheid, voorzieningen voor laadinfra, actieradius en laadvermogen. Ook de ervaringen van klanten met duurzaam transport en leveringen buiten venstertijden maken deel uit van de pilot. Chauffeurs wordt gevraagd naar hun rij-ervaring met de nieuwe vrachtwagen, ook op het gebied van verkeersveiligheid.

Yvonne de Boer, programmacoördinator Logistiek Rijkswaterstaat West-Nederland Noord: “In het programma Slim en Duurzaam proberen we de druk op het wegennet en de CO2-uitstoot te verminderen door innovaties te versnellen en ondernemers te ondersteunen die slimme en duurzame oplossingen in de praktijk brengen. Samen met VHC Jongens zullen we de resultaten monitoren en vergelijken met belevering met dieselvrachtwagens.

Inmiddels heeft VHC Jongens enkele chauffeurs van het bedrijf opgeleid om de vrachtwagen te besturen. Een aantal klanten is geselecteerd om deze duurzaam te kunnen  bevoorraden. De gemeente Amsterdam biedt flexibiliteit omtrent venstertijden, omdat dit één van de manieren is om de doelstellingen van emissieloos vervoer in de binnenstad te behalen vooruitlopend op de invoering van ZE-zones in 2025. “De gemeente Amsterdam juicht toe dat ondernemers met slimme oplossingen komen om een bijdrage te leveren aan zero emissie binnenstad beleveringen. Bovendien zal meer gebruik gemaakt moeten worden van kleine vrachtwagens in verband met beperkte draagkracht van kades en bruggen”, aldus Hans van den Berg, strategisch communicatieadviseur bij het programma Logistiek van de gemeente Amsterdam.

Naast kleine vrachtwagens werkt VHC Jongens ook aan de voorbereiding van duurzaam vervoer met grote elektrische voertuigen die vooral op de Ring Amsterdam en in de regio zullen worden ingezet. Er zijn al drie 19 tons elektrische vrachtwagens besteld en in de loop van het jaar komen er nog twee 7,5 tons vrachtwagens bij. VHC Jongens streeft naar een volledig duurzaam elektrisch wagenpark in 2024 in Amsterdam.