Worden de vrachtfietsen van Amazon ook in Amsterdam een succes?

Delen

In New York, Londen en München rijden ze al langer, de cargobikes van Amazon. In fietsstad Amsterdam doet de Amerikaanse e-commercegigant sinds enkele maanden een proef met vijf vrachtfietsen. “De proef maakt deel uit van ons wereldwijde duurzaamheidsprogramma”, aldus Roeland Donker, Country Manager Nederland bij Amazon. 

De vrachtfiets van Amazon

Duurzamer dan duurzaam. Zo kun je het gebruik van de vrachtfietsen best noemen. Ze vervangen de  busjes van Amazon die in Amsterdam ook allemaal al elektrisch zijn. Alleen de zogenaamde ‘walker’ die in New York te voet de pakketjes bezorgt, is duurzamer. Die zal in Amsterdam niet snel komen. Daarvoor is hier de routedichtheid niet hoog genoeg; dat is het aantal pakketjes dat op een route meegaat.

“We komen met de vrachtfietsen waar we lastiger met busjes kunnen komen. Behalve dat fietsen geen uitstoot produceren is ook het voordeel dat je er niet mee vast komt te zitten in het verkeer”, zegt Donker. “Amsterdam heeft natuurlijk een fietscultuur en in vergelijking met veel  andere steden uitstekende fietsfaciliteiten. Hoewel in steden als Parijs en Londen de fiets steeds meer ruimte krijgt.”

Voordeliger
“Wat we in Amsterdam vooral testen, zijn de kosten en de klantervaring”, vervolgt Donker. “De kostenstructuur kunnen we niet een-op-een vergelijken met andere landen waar we al langer met de cargobikes rijden. De routedichtheid is in Amsterdam echt anders dan bijvoorbeeld in München. Als die hoog genoeg is en het gebied is door filevorming slecht bereikbaar voor busjes, dan is de belevering met kan zo’n vrachtfiets voordeliger. Amazon is in Nederland pas sinds 2020 actief. Duitsland vierde vorig jaar zijn vijfentwintig jaar jarig jubileum. Dat geeft een andere marktpositie. Ook daarom is vergelijken lastig.”

Een vrachtfiets neemt de helft van een lading van een busje mee. Donker: “We fietsten eerst vanaf ons verdeelcentrum in Rozenburg (bij Schiphol) naar het centrum van Amsterdam. Het zijn elektrische fietsen en de bestuurders zitten overdekt dus het is best comfortabel”. Toch is de afstand nu verkleind door gebruik van een hub in Oud-West wat efficiënter is. “Ja, dat is zo’n leermoment in deze proef”, zegt de Amazon manager.

100.000 elektrische bussen
De proef met de vrachtfietsen past in een duurzaamheidsprogramma dat Amazon wereldwijd een aantal jaren geleden startte. Donker: “In 2019 hebben we onze mondiale strategie uitgerold. We willen in 2040 – tien jaar eerder dan het Parijsakkoord voorschrijft – klimaatneutraal opereren. We zijn begonnen met de laatste mijl, het stadsvervoer. Amazon heeft een order geplaatst voor 100.000 volledig elektrische busjes die geleidelijk aan binnen rollen. Dit vullen we aan met wat we noemen ‘micromobility’. In grote steden betekent dat fietsbezorging. Op de midden-mijl investeren we in elektrische vrachtwagens. We hebben er eind 2022 voor Europa 1500 besteld. Daarnaast willen we onze op- en overslaglocaties in 2025 energieneutraal laten opereren. Daarvoor hebben we onder andere geïnvesteerd in wind- en zonneparken.”

Net als bij andere retailers worden veel van de merken die Amazon aanbiedt geproduceerd in China. “Ja, de verduurzaming van de eerste mijl – de zeeschepen waarmee de producten naar Europa komen – is lastiger te beïnvloeden, ook omdat deze producten veelal door externe verkopers op onze marktplaats worden aangeboden. Wij zijn wel bezig met multimodaal transport”, zegt Donker die snel doorschakelt naar de ‘laatste pilaar’ in Amazons duurzaamheidsstrategie: de producten.m“Daar moeten we ook iets mee.”

Duurzaam label
Een aantal programma’s moet daarin voorzien. Donker: “We hebben programma’s voor retourproducten. Die verkopen we weer met een korting afhankelijk van de staat waarin ze verkeren. Er is nog steeds een beeld dat we alle retouren weggooien maar dat is beslist niet zo. Daarnaast hebben we aanbod van tweedehands producten op onze marktplaats. We hebben programma’s voor recycling waarmee je een product weer kan inleveren. We willen het grootste duurzame assortiment kunnen bouwen met onze verkooppartners, leverancier en producenten en daar een duurzaam label aan hangen. We werken daarvoor met duurzaamheidsstandaarden.”

Donker geeft toe dat het een uitdaging is om in een consumentmarkt actief te zijn waarin de prijs vaak een belangrijker aankoopargument is dan duurzaamheid. “Wij doen sowieso die logistieke investering. Om iedereen een redelijke prijs te laten betalen is een gelijk speelveld nodig. Dat is er vaak niet. Daar kan de overheid bij helpen.”

Intussen gaat de proef met de vrachtfietsen in Amsterdam nog een paar maanden door. Donker: “De schaal van de elektrische bussen is natuurlijk veel groter maar als we kijken naar de Europese steden zijn we erg enthousiast over de vrachtfietsen. In Duitsland breiden we snel uit. Hopelijk gaan we dat in Amsterdam ook doen.