Vrijbloed en Van Gelder bouwen snellaadplek voor ETrucks

Elektrische vrachtwagens zijn er nog maar in kleine aantallen in Nederland. Toch moeten ook vrachtwagens in 2040 allemaal elektrisch zijn. De pioniers die al rijden met deze vrachtwagens ondervinden daarbij vaak uitdagingen op het gebied van laden. Want onderweg snelladen is voor ETrucks vaak problematisch.

Delen

Laadplekken niet ingericht voor vrachtwagens

Dit komt doordat de meeste opstelplekken van openbare laders zijn ingericht voor taxi’s, personenwagens en bestelbussen. Deze plekken zijn niet ingericht voor de grote vrachtwagens. Het grootste probleem? De laadkabels zijn te kort en de plekken te krap. Kom je daar aanrijden met een vrachtwagen, dan blokkeer je meteen het gehele tankstation.

Pioniers creëren eigen snellaadplek

Elektrisch-rijden-pioniers Vrijbloed en Van Gelder ondervonden steeds vaker problemen bij het laden. “Het is een grote beperking voor het succesvol inzetten van ETrucks dat we nergens een plek hadden om te laden. Het stagneert de mogelijkheid om van de transitie naar elektrisch rijden een succes te maken,” aldus Mathijs Vrijbloed. “Daarom hebben we samen geïnvesteerd in een snellaadplek voor onze ETrucks.”

Kom zelf snelladen met je Etruck

De laadplek vind je op de kruising van de Westpoortweg en de Australiëhavenweg tegenover AEB. De laadplek heeft een laadsnelheid van 150KW.

In een item van RTL Nieuws vertelt Mathijs Vrijbloed over de problemen èn de gekozen oplossing.