Dailycool: voorraadkast op afstand voor de Amsterdamse horeca​

Dailycool is koploper in duurzame logistiek en wil dit nu doorzetten in stedelijke logistiek. En wil haar huidige opslag/cross dock-service voor Food in het Havengebied met zero-emissie uitbreiden.

Delen

DAILYCOOL is specialist in (inter)nationaal transport en logistieke dienstverlening en vervoert dagelijks gekoeld vlees, groenten en fruit. Dailycool is koploper in duurzame logistiek en wil dit nu doorzetten in stedelijke logistiek.

CHALLENGE: Het uitbreiden van de huidige opslag/cross dock-service voor Food in het Havengebied met zero-emissie stadsdistributie.  Ons warehouse is momenteel onderdeel van een landelijk dekkend netwerk voor duurzaam koeltransport. Tot nu toe hebben we ons gericht op het verduurzamen van onze logistiek met alternatieve brandstoffen (HVO100) en elektrisch aangedreven koel-trailers. In 2022 starten we een project om onze duurzame logistieke dienstverlening uit te breiden met stadslogistiek in Amsterdam. Ons geconditioneerde distributiecentrum aan de westkant van de stad is ideaal als overslag- en opslaglocatie voor stadslogistiek met (lichte) elektrische voertuigen. 

Interview met Dailycool over hun Future Food Logistics Challenge

Robert Knook van Dailycool: ‘We lopen graag voorop in duurzaamheid’

Dailycool schakelde een student Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in om te onderzoeken of ze hun huidige diensten in het havengebied kunnen uitbreiden met zero-emissie stadsdistributie.  

Een voorraadkast op afstand voor de Amsterdam horeca. Zo staat Dailycool graag binnen enkele jaren bekend. ‘We zijn nu al het schoonste transportbedrijf van Nederland. Onze vrachtauto’s rijden op frituurolie en onze koeltrailers zijn elektrisch aangedreven. Deze duurzame activiteiten willen we nu doorzetten naar een efficiënte stadslogistiek,’ zegt Robert Knook, teamleider Logistiek bij Dailycool. 

Nieuwe vestiging

Dailycool kreeg er een grote klant bij. Daarom opende het in 2021 een nieuwe vestiging in Amsterdam. De vestiging zit aan de westkant van de stad, net buiten de milieuzone. Een ideale overslag- en opslaglocatie voor stadslogistiek met (lichte) elektrische voertuigen. ‘Deze locatie is onderdeel van het landelijk dekkende netwerk van Dailycool,’ aldus Knook. ‘Vanaf hier kunnen we zowel Amsterdam, Haarlem als Almere bedienen.’  

Mooie kans

‘De Future Food Logistics Challenge is voor ons een mooie kans om de kansen en uitdagingen van een systeem voor stadslogistiek in kaart te brengen,’ aldus Knook. Vragen om te beantwoorden liggen er genoeg. ‘Zijn klanten bijvoorbeeld bereid om te betalen voor een duurzame stadslogistiek en welke klanten gaan we via deze weg bedienen?’ Aan Hans Poelman, vierdejaarsstudent Logistiek bij de HvA, de eer om de zaak te onderzoeken. ‘Stadslogistiek is relatief nieuw voor me,’ vertelt hij. ‘Hiervoor heb ik een minor gericht op scheepvaart gedaan, en een stage in de luchtvaart. Dus als dit project straks is afgerond heb ik het plaatje compleet.’ 

Praktische handvatten

Het Dailycool-project startte in februari 2022 en inmiddels ligt er een plan van aanpak met duidelijk afgebakende doelen. Als alles goed gaat, rondt Poelman eind juni zijn studie af. Dan ligt er een rapport met praktische handvatten waar Dailycool mee verder kan. Knook: ‘Dan hebben we een mooie basis om nog duurzamer te gaan werken en ons bedrijf verder te laten groeien.’