Vishandel Jan As

Versvishandel Jan van As: ‘We werken toe naar 100% CO2 neutraal, net als in de tijd van opa’s bakfiets’

Het is 1949 en versvishandel Jan van As is een bekende in het Amsterdamse straatbeeld. Op zijn bakfiets voorziet hij, vanaf de Albert Cuypmarkt, al trappend zijn horecaklanten van verse vis. Zo milieubewust als Jan van As 71 jaar geleden was, zo groen is het familiebedrijf inmiddels weer. De oude bakfiets is ingeruild voor een elektrische, er zijn twee Goupils aangeschaft en voor de deur staat een elektrische bus, een MAN, te pronken.

De marktkraam in de Pijp heeft de vervishandelaar inmiddels verruild voor een grote bedrijfshal op het Food Center Amsterdam. De zaken gaan goed; inmiddels is Van As één van de grotere leveranciers op het gebied van verse vis. Op het kantoor in het Food Center is het een komen en gaan van chauffeurs. “De tijd is voorbij dat we de horecagelegenheden bevoorraadden met één enkele bakfiets”, vertelt directeur Wijgert van As, kleinzoon van oprichter Jan van As. Vanaf 1950 reden we al met auto’s en vrachtwagens door de stad. De mobiliteit veranderde natuurlijk ook snel.”

Groen zit in onze genen

Het wagenpark van het familiebedrijf breidt zich in de jaren die volgen snel uit. “Eerlijk is eerlijk, we reden in dieselauto’s en waren de stad flink aan het vervuilen. En dat past helemaal niet bij onze policy. Vanaf dat ik me kan herinneren zijn we bezig met het scheiden van ons afval en zijn we zo milieubewust mogelijk bezig. Groen zit gewoon in onze genen Voorbeeld daarvan is onze stichting: Vis & Seizoen. Ons motto: Eet vis wanneer het verantwoord is. Dus laat de vis met rust als deze met de voortplanting bezig is.”

Duurzaamste ondernemer van Amsterdam

In 2010 vindt er een kantelpunt binnen het bedrijf plaats. Wijgert: “Vanaf dat moment zijn we gaan rijden met zonnepanelen op het dak. Alle onze bussen werden omgebouwd. Deze zonnepanelen verzorgen de energie van de koelmotor die nodig is om de vis te koelen. Onze slogan: de producten van Jan van As worden gekoeld door de zon. Er werd vanaf dag één enthousiast gereageerd. Onder andere door deze actie hebben we de DAM prijs mogen ontvangen. De prijs die wordt uitgereikt voor de duurzaamste ondernemer van Amsterdam.”

Elektrische bakfiets

De bakfiets van grootvader Van As heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een hippe, elektrische variant. In samenwerking met TringTring – gespecialiseerd in de bevoorrading van (horeca) ondernemingen in de binnenstad – worden de

Aanschaf Goupil

Het familiebedrijf zet zijn verduurzaming voort. In 2018 worden twee Goupils aangeschaft. Wijgert: “We werden getrikkerd door de autootjes van Picnic. Zoiets wilden we ook. We kwamen uit bij de Goupil. Een soortgelijk autootje met een actieradius van gemiddeld 100 km. Genoeg voor onze ritjes en 100 % duurzaam. Ze rijden maximaal 25 kilometer per uur en zijn voor ons perfect om binnen de stad onze producten te leveren, toegankelijk op alle plekken waar je met een normale auto niet zou kunnen komen. De Goupil hebben we wel aan laten passen. Op de autootjes bevindt zich namelijk een koelbak zodat we meer laadruimte hebben. Het dak van de Goupil hebben we ook voorzien van zonnepanelen. Wanneer onze medewerkers aan het laden of lossen zijn en het autootje uit staat, gaat het koelen dus gewoon door. Dat scheelt weer een batterij.”

Elektrische MAN

De Goupil rijdt 25 kilometer per uur en heeft een beperkte laadcapaciteit. Jan van As bevoorraad heel Nederland, van Groningen tot Limburg. Het werd tijd om ook naar de dieselbussen te kijken. “Toen we eenmaal het plan hadden gevat om ook onze bussen te elektrificeren, werden we benaderd door verschillende dealers. Ik kan je vertellen, we hebben veel testritten gemaakt”, lacht Wijgert. “We wilden de tijd nemen en niet te snel beslissen. Immers, vandaag is anders dan gisteren. De techniek op dit gebied verandert razendsnel. Uiteindelijk hebben we gekozen voor MAN van Volkswagen AG. Besteld in 2019 en ontvangen in oktober 2020.”

Tevredenheid

De chauffeurs van Van As zijn enorm te spreken over deze ontwikkeling en vinden elektrisch rijden een verademing. Ook van de klant krijgt Wijgert leuke reacties. “De klanttevredenheid enquêtes waren goed. Iedereen omarmt duurzaamheid en met deze ontwikkeling willen we graag meebewegen. Het is een meerwaarde voor onze onderneming.”

Toekomstplannen

Het doel van Wijgert is om voor 2025 de overige 19 bussen aan de stekker te hebben liggen. Het plan is om op jaarbasis vier dieselauto’s te vervangen. “Maar alles hangt of staat met de actieradius. Bussen hebben een actieradius tot ruim 100 kilometer. Daar komen we niet mee naar Limburg. Het ligt dus een beetje aan de ontwikkeling van de techniek, maar ik heb daar alle vertrouwen in”, vertelt Wijgert.

Duurzame mobiliteit is niet persé duur.

Het elektrificeren van een wagenpark is een grote uitgave. Heeft deze sympathieke directeur tips voor bedrijven die op het punt staan de stap te zetten? “Laat je goed adviseren. Er zijn partijen, zoals Breikers, die je kunnen informeren. Wie wil verduurzamen moet weten dat dit niet inhoudt dat je duurder uit bent. Daar zijn de subsidies voor en dat maakt het interessant. Zo geeft Gemeente Amsterdam subsidie, mits je aan kunt tonen dat je minimaal drie dagen per week met het elektrische vervoersmiddel door de stad rijdt. Naast de subsidies zijn er belastingtechnische regelingen die lucratief zijn. De aanschaf van een elektrische bus is dan wel hoger, maar door al die extra’s en voordelen komen we toch goedkoper uit. Je moet alleen wel alle ingangen weten te vinden. Dat helpt je om je investering laag te houden. Groen betekent niet per sé duur”, sluit Wijgert af.
Bron: Breikers Logistiek

GENERAL INQUIRIES
borgholm@qodeinteractive.com

SOCIAL MEDIA