Leen Menken - Foodbox

Verkeersveiligheid en klantbeleving verbeteren

LEEN MENKEN FOODSERVICE LOGISTICS is gespecialiseerd in het vervoeren van gekoelde en bevroren levensmiddelen.

CHALLENGE: Met de Last Mile Foodbox wil Leen Menken Foodservice Logistics het aantal vervoersbewegingen en de bijbehorende CO2-uitstoot in Amsterdam reduceren en de verkeersveiligheid en de klantbeleving verbeteren.

 

Interview met Leen Menken over hun challenge

‘Dit moet de nieuwe standaard worden voor gekoele stadsdistributie'

Last Mile Foodbox: een nieuwe standaard voor duurzame gekoelde stadsdistributie. 

Een koelbox die gebundelde levering van versproducten in de stad een stuk eenvoudiger maakt. Met deze innovatie doet Leen Menken Foodservice Logistics mee aan de Future Food Logistics Challenge. “Dit moet de nieuwe standaard worden voor gekoelde stadsdistributie,” aldus oprichter Leen Menken. “Zie het als het nieuwe kratje, maar dan met veel meer mogelijkheden. Hiermee kunnen we het aantal ritten door Amsterdam (en andere steden) flink verminderen en ondernemers ontzorgen.” 

Deze Last Mile Boxen worden gevuld in het distributiecentrum. Er passen 9 boxen op 1 vrachtwagen die ze op aflevert op verschillende plekken in de stad waar een licht elektrisch voertuig (LEV) 1 box overneemt voor de laatste kilometers. Zelfs met box past een LEV nog op de stoep, want hij heeft de grootte van een parkeerplaats voor een personenauto. De box functioneert zelfstandig dankzij ingebouwde hulpmiddelen voor verplaatsing en het wordt gekoeld onderweg door zonnecellen op het dak. Ook bevat hij een slim systeem waarmee elk deel apart kan worden aangestuurd en uiteenlopende producten tegelijk kunnen worden vervoerd. Zie in onderstaande video hoe de pilot van Leen Menken in Amsterdam is opgezet. 

 

Minder ritten, meer tijd

Menken: “Met deze box kunnen wij leveringen van (vers)producten buiten de stad combineren en gebundeld de stad in vervoeren, met behoud van versheid. Daarmee  reduceren we het aantal vervoersbewegingen en CO2-uitstoot in de stad en ontlasten we klanten, vooral horecaondernemers. Zij hoeven zo immers minder vaak goederen te ontvangen.”

Voor exacte besparingscijfers is het te vroeg. Ter illustratie van de potentie noemt Menken een recente landelijke pilot: “Waar voorheen 9 bestelwagens van Zoetermeer naar Zwolle reden om klanten in Noord-Nederland te bevoorraden, vervoert nu 1 vrachtwagen dezelfde lading met een oplegger met 9 Last Mile Boxen. In Zwolle nemen klein elektrische voertuigen de boxen 1 voor 1 over. Dat scheelt dus per dag 8 ritten tussen Zoetermeer en Zwolle met bijbehorende CO2-uitstoot.”

Innovaties laten slagen

Parallel aan de eerste pilots wordt de Last Mile Box doorontwikkeld. Door mee te doen aan de Future Food Logistics Challenge ziet Menken kansen om dat proces te versnellen. “Studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) helpen ons daarbij en we hopen op nieuwe inzichten van andere deelnemers. Hoe kunnen we bijvoorbeeld de kostprijs van de box verlagen? In 2022 willen we tenslotte opschalen en meer boxen ontwikkelen. En hoe kunnen we de box van duurzamere materialen maken?”  

Menken: “Naast het aanjagen van innovaties, zorgt de Future Food Logistics Challenge ook voor meer samenwerking tussen stakeholders. Dat is noodzakelijk om de innovaties te laten slagen. Vooral op de last mile is meer sturing nodig, want er rijden nog teveel partijen alleen voor zichzelf door de stad. Daarnaast is het van belang dat de gemeente Amsterdam de juiste randvoorwaarden creëert. De ambitie is een emissievrije binnenstad in 2025, maar dat moet je ook faciliteren. Zolang rondrijden in een dieselbus goedkoper is dan een elektrisch voertuig, verandert er weinig. Misschien moet de ambitie wel steviger, bijvoorbeeld een compleet autovrije binnenstad.”

Meer weten over de Challenge van Leen Menken Foodservice Logistics? Neem contact op met Leen Menken

 

De Last Mile Box