Blaffende klanten gaan elektrisch op weg

Hondenuitlaatservice Westdogs vervoert hun viervoeters elektrisch: ze hebben een elektrische bus en twee elektrische bakfietsen.

Delen

De gemeente Amsterdam werkt aan een schonere lucht voor bewoners en bezoekers en wil daarom dat er in 2030 alleen nog maar uitstootvrije auto’s op de Amsterdamse straten, pleinen en lanen rijden. Er wordt een een uitstootvrije zone voorbereid. Deze zal per 1 januari 2025 voor de meeste zakelijke bestelbussen gelden. Dat lijkt een enorme opgave. Toch zijn er nu koplopers die al zijn overgestapt en elektrisch rijden. Wij willen weten wie deze uitstootvrije pioniers zijn. Hoe hebben zij dit voor elkaar gekregen? Wat kunnen we van ze leren?

Vijf jaar geleden startte Amy Hehalatu hondenuitlaatservice Westdogs. Ze vervoert haar viervoeters elektrisch: ze heeft een elektrische bus en twee elektrische bakfietsen. Terwijl acht blaffende honden uitgelaten in het water in de Lutkemeerpolder springen vertelt Amy: “Ik vond het raar om naar zo’n schitterend natuurgebied te rijden met een ronkende diesel. Voor mij past dat gewoon niet. Dat was voor mij de reden om mijn blaffende klanten elektrisch te vervoeren.”

“Het benodigde startkapitaal voor elektrische vervoersmiddelen was wel een obstakel. Het vinden van subsidies en regelingen is best ingewikkeld. Ze zijn slecht vindbaar en vaag omschreven. En als je ze vindt, zijn ze ook nog binnen de kortste keren op. En leasen is te duur voor een bedrijfje zoals dit. Ik heb de ziekte van Crohn, daardoor kon ik mijn idee bij de Bart de Graaff Stichting pitchen. Het is me gelukt een bedrag te krijgen waarmee ik mijn elektrische bus kon aanschaffen.”

Volgens Amy zouden ondernemers meer geholpen zijn door heldere informatie van de gemeente over de regels en over subsidies. Bij voorkeur met een fysiek loket voor het inwinnen van advies, voor het geval het online te ingewikkeld is. “Ook moeten er meer subsidies beschikbaar worden gesteld om de overstap te vergemakkelijken. En graag meer laadpalen, ook in recreatiegebieden buiten de stad, want in de winter gaat mijn accu sneller leeg. Al zou dat in het begin wel vreemd zijn, laadpalen in een bos. Maar alles is beter dan met een diesel rijden.”

Amy roept de honden. Ze mogen nog één rondje rennen en gaan dan aangelijnd de elektrische bus weer in. “Ik hoop echt dat meer mensen zich beseffen hoe mooi en belangrijk de natuur is. En dat ze de moeite nemen ook uitstootvrij te gaan rijden, ook andere hondenuitlaat services.” En weg zijn ze, de stad weer in.