Bidfood: Gebundelde white label delivery

Bidfood streeft naar 70% minder vervoersbewegingen naar Amsterdam. Samen met de directie van de Hallen in Amsterdam, gaat Bidfood huurders van de Hallen stimuleren over te stappen naar bundelleveringen. Bidfood nam met dit project deel aan de Future Food Logistics Challenge.

Delen

Met een assortiment van meer dan 50.000 producten is BIDFOOD een grote, internationaal opererende online horeca groothandel. CHALLENGE: Bidfood streeft naar 70% minder vervoersbewegingen (en bijbehorende CO2-uitstoot) naar Amsterdam. Samen met de directie van de Hallen in Amsterdam, gaat Bidfood huurders van de Hallen stimuleren om over te stappen naar bundelleveringen. Zij bundelen het transport van leveranciers naar de foodhallen en bezorgen het White-Label – dus niet onder naam van Bidfood – bij de huurders in Amsterdam. Bidfood regisseert het hele proces. Huurders krijgen minder vaak leveringen en er rijden veel minder vervoermiddelen de stad in.

Interview met Bidfood over hun challenge

‘We hebben bij de verduurzaming van de food-logistiek succesvoorbeelden nodig’

Dick Slootweg, Bidfood

Kun je alle twintig horecagelegenheden in De Hallen met een vrachtwagen beleveren? Groothandel Bidfood en studenten Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam zoeken het tot op de bodem uit. Met het project dingen ze mee naar de Future Food Logistics Challenge-award.

‘De food-logistiek is verantwoordelijk voor een derde van alle verkeersbewegingen in de stad, zegt Slootweg, Managing Director van Bidfood, een van de grotere horeca-groothandels in Nederland. Het bedrijf is samen met Vervoerregio Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en Platform Logistiek 020 initiatiefnemer van de Future Food Logistics Challenge. 

Een miljoen kilo voedsel per week

De horeca heeft volgens Slootweg een groot aandeel in de filevorming, de verkeersonveiligheid en andere distributieproblemen in de stad. ‘Een horecaonderneming in Amsterdam krijgt gemiddeld veertien keer per week een leverancier aan de achterdeur, met uitschieters tot tachtig keer voor sterrenrestaurants. De grens van wat mogelijk is, komt steeds dichterbij. Het is daarom zaak dat we in de food-logistiek met elkaar nadenken over hoe we kunnen verduurzamen.’ Slootweg weet waar hij het over heeft. ‘Als groothandel brengen we wekelijks ongeveer een miljoen kilo voedsel de stad in, met zo’n veertig verschillende vrachtwagens en busjes,’ illustreert hij. ‘Zes daarvan rijden elektrisch, dat dan weer wel.’

Elektrische vrachtwagens

Bidfood doet al tien jaar pilots met elektrische vrachtwagens en met vervoer over water. ‘Maar alleen daarmee lossen we het probleem niet op,’ benadrukt Slootweg. ‘Stap je over op elektrisch, dan gaat het aantal vervoersbewegingen in de stad met een factor 1,4 tot 1,8 omhoog. Je kunt met een elektrisch voertuig minder spullen vervoeren dan met een gewone vrachtwagen, omdat je extra ruimte nodig hebt voor de accu en de koelmotor.’ Daarbij komt dat als alle distributiebedrijven in een keer overstappen op elektrisch vervoer, het elektriciteitsnet overbelast kan raken. ‘Bij onze vestiging in Utrecht lopen we daar nu tegenaan.’ Ook vervoer over water blijkt niet zaligmakend. ‘In Venetië leveren we als groothandel alles over water; je hebt daar overal aanlegsteigers. Maar in Amsterdam zijn die er nog helemaal niet,’ aldus Slootweg.

Online bestelplatform

Slootweg en zijn team zijn nu een online bestelplatform aan het opzetten waarin de orders van de diverse restaurants samenkomen. ‘Maar de grootste uitdaging is om de diverse leveranciers en restaurants enthousiast te krijgen.’ Slootweg zijn advies aan andere bedrijven: ‘Begin gewoon, ook al weet je vooraf nog niet precies hoe het gaat lopen. Gaandeweg doe je vanzelf inzichten op waarmee je het veranderingsproces kunt versnellen.’

Meer weten over de Challenge van Bidfood? Neem contact op met Sarika Jagan