Veilig van A tot Z: Achter de schermen bij de vernietiging van vertrouwelijk papier bij Roele de Vries/Reisswolf in Wognum

Delen

In een tijd waarin datalekken en privacygevoelige informatie steeds vaker het nieuws halen, is het zorgvuldig vernietigen van vertrouwelijke documenten belangrijker dan ooit. Maar hoe ziet dat proces er in de praktijk uit? Tijdens een werkbezoek aan Roele de Vries/Reisswolf in Wognum – specialist in beveiligde afvalinzameling en verwerking – werd duidelijk hoeveel beveiliging, techniek en precisie er komt kijken bij het vernietigen van papier van bijvoorbeeld multinationals, Domeinen, Gemeentes, advocatenkantoren en veel meer. Van verzegelde containers tot een beveiligde verwerkingslocatie: hier krijgt vertrouwelijke informatie letterlijk geen tweede leven; het papier wel.

De verwerking van deze gevoelige informatie is gebonden aan strenge procedures en uitgebreide regelgeving. Betrouwbaarheid en controle staan centraal. Het inzamelen van vertrouwelijk papier gebeurt inpandig, in speciaal ontworpen, afgesloten aluminium containers. Deze containers kunnen niet handmatig worden geopend en worden pas in de inzamelwagen afgesloten en automatisch geleegd.

Ook het transport zelf is tot in de puntjes beveiligd. De inzamelwagen, met een maximale capaciteit van 25 ton, mag tijdens vele van zijn ritten niet stoppen; niet voor een pauze, en zelfs niet om te tanken. Aangekomen op de verwerkingslocatie in Wognum, een streng beveiligd terrein met sluizen en continue cameratoezicht, wordt het papier direct verwerkt en versnipperd in een industriële shredder. De snippers worden routinematig gecontroleerd op ‘herpuzzelbaarheid’ om te garanderen dat herconstructie onmogelijk is.

Tekst loopt door onder foto

Logistieke uitdaging binnen stedelijke zones
De zwaar beveiligde inzamelwagen overschrijdt het gewichtslimiet dat geldt binnen vrachtwagenverboden in sommige stedelijke zones. “Het is op korte termijn niet realistisch te verwachten dat er een lichtere wagen beschikbaar komt die dezelfde hoge beveiliging en functionaliteit kan bieden”, zegt John Veerman, directeur Ontwikkeling & Projecten bij GP Groot. De afvalverwerker  bedient momenteel vooral klanten in en aan de rand van het eventuele zonale vrachtwagenverbod, zoals dat in het Wallengebied van Amsterdam.

Beleid en uitzonderingen
“Gelet op de unieke aard en maatschappelijke waarde van de dienst, lijkt het verstandig om dit type voertuig aan te merken als een ‘bijzondere wagen’ waarvoor blijvend ontheffing van het vrachtwagenverbod nodig kan zijn”, vervolgt Veerman. “Dit draagt bij aan de houdbaarheid en rechtvaardigheid van het ontheffingenbeleid in zones met streng vrachtverkeerregime, en erkent de onmisbare rol van bedrijven als GP Groot bij het veilig verwerken van vertrouwelijke gegevens.”