Minder vrachtverkeer op Damrak, Dam en Rokin

Delen

Een vrachtwagen van Hulshoff die goederen aflevert bij hotel Krasnapolsky. Niets bijzonders, toch? Wel als je weet dat dit afleveradres deel uitmaakt van een project ‘Bundeling van krachten en vrachten op de Rode Loper’. Een project waaraan bij de start zo’n 30 bedrijven meedoen en dat zorgt voor minder transport in een deel van Amsterdam dat toch al druk is met voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtauto’s.

Wethouder Melanie van der Horst overhandigt eerste pakket aan Arne Heuwekemeijer, general manager Hotel Krasnapolsky

De helft van de bedrijven die meedoen aan het project zijn leveranciers, de andere helft ondernemingen aan Damrak, Dam of Rokin. Met behulp van City Hub worden hun bestellingen gebundeld afgeleverd. “Door combinatie van al die leveringen slimmer te organiseren ga je met volle vrachtwagens de stad in. Wij zorgen bovendien dat alles elektrisch, dus uitstootvrij de stad ingaat”, zegt Karel Hoeben, CEO van City Hub. “Al die leveranciers hoeven niet meer de stad in, ze leveren gemakkelijk hun spullen af bij onze hub in het Westelijk Havengebied. Wij bundelen het en laten het de stad ingaan.”

“Het is belangrijk dat hotels, horeca, winkels goed bevoorraad kunnen worden. Maar het in onze steeds drukker wordende stad is het ook belangrijk dat we dat zo efficiënt mogelijk doen. Dus geen halfvolle vrachtwagens of bestelbussen. En uitstootvrij want de lucht moet schoner ”, zegt de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst bij de kick-off van het project. “Dus daarom juich ik dit initiatief zo toe. Ik hoop dat zo veel mogelijk bedrijven zich aansluiten.”

Complexe puzzel
Een van de initiatiefnemers, Jan Stoeltie, directeur van Vereniging  Amsterdam City, nodigde een jaar geleden Karel Hoeben uit bij een vergadering van biz’en (ondernemersverenigingen). Hij vertelde hoe een hub werkt en welke voordelen het biedt om je goederen samen met de goederen van de mede-ondernemers uit jouw straat gebundeld te laten bezorgen. Stoeltie: “Je zag dat ondernemers gevoelig waren voor het argument dat minder en schoon vervoer in de straat meer rust in de buurt geeft en meer ruimte voor winkelend publiek. Ondernemers zijn oprecht geïnteresseerd en gemotiveerd om onderdeel zijn van een betere manier van bevoorrading van de binnenstad. Ze zien ook het nut en de noodzaak. Het is een vrij complexe puzzel, maar wat partijen bindt, is het gezamenlijk doel: minder én duurzame vervoersbewegingen tijdens de venstertijden.”

Dat de voorbereiding van het project intensief was, ondervond ook Hoeben. “We zijn letterlijk van deur tot deur gegaan om met alle bedrijven te praten. Verandering is altijd lastig. Bedrijven zijn gewend aan een bepaalde manier van werken. Maar nu is wel het moment om eens goed te kijken hoe het beter kan en niet één op één over te gaan op een elektrisch voertuig. Dan blijf je hetzelfde aantal busjes en vrachtwagens in de binnenstad houden.”

Tekst loopt door onder foto
Wethouder en deelnemers/organisatoren van het project "Bundelen van krachten en vrachten op de Rode Loper"

Jarenlange ervaring 
Hoeben begrijpt dat ondernemers zeker willen zijn van het tijdstip van leveren en dat hun spullen vers en heel gebracht worden. De basis is een goede dienstverlening. “Wij konden bedrijven ervan overtuigen dat we als City Hub inmiddels jaren ervaring hebben met bundeling en levering. Hartstikke goed dat een aantal ondernemers aan de proef wil deelnemen. Wij hopen natuurlijk dat het een structurele manier van beleveren wordt en dat nog meer bedrijven gaan meedoen.”

Een van de bedrijven die graag meedoet is Hotel Krasnapolsky. “Kijk om je heen hier op de Dam en zie de vele busjes en vrachtwagens”, zegt general manager Arne Heuwekemeijer. Het bundelen kan een goede oplossing zijn om minder vrachtverkeer in de stad te krijgen. Daar kun je niet tegen zijn.”  Ook zijn collega-hotelier Eric Toren, eigenaar-directeur Hotel TwentySeven ziet dat er veel winst valt te behalen. Dertig verschillende leveranciers komen op een dag bij hem aan de deur. Vers vlees, verse vis, groente, allemaal kwaliteitsproducten van verschillende leveranciers. “Als die allemaal in een keer worden gebracht of in combinatie met de goederen van andere zaken, scheelt dat enorm veel transportbewegingen. Het is net als carpoolen.  Samenwerken is altijd beter.” De proef is geslaagd voor Toren als de spullen op tijd en vers gebracht worden en de tarieven niet al te veel stijgen.  

Tijd is geld
En daar raakt de ondernemer een van de belangrijke onderdelen van het project: de kosten. Hoeben: “Ja, minder vervoerbewegingen en geen kostenverhoging voor de winkels, horeca en hotels.  Dat is wat het project moet uitwijzen.” Een goed deel van de kosten van het inschakelen van City Hub moet gehaald worden uit de besparing die leveranciers behalen doordat ze niet allemaal de stad in hoeven rijden. Buiten de ergernis om betekent dat natuurlijk een enorme tijdsbesparing. “En tijd is geld”, zegt Hoeben. “Sowieso stijgen in de toekomst de kosten voor horecalogistiek door allerlei nieuwe regelgeving, bleek uit een recent onderzoek van Food Service Nederland. Wij willen door efficiënt vervoer zorgen dat die kosten niet nog extra stijgen. Tijdens de proefperiode springt de gemeente bij met subsidie. Daarna moet het systeem zichzelf bedruipen.

De Hogeschool van Amsterdam en onderzoeksinstituut TNO zijn betrokken om het effect van dit project te onderzoeken. Zij zoeken uit hoeveel minder voertuigbewegingen en -kilometers deze proef oplevert. En ze gaan uitzoeken waardoor een levering door een stadshub voordeliger is. Deze kennis wordt naar buiten gebracht zodat andere leveranciers zich daar in kunnen herkennen en ook de samenwerking met een stadshub kunnen opzoeken.